Mediapääoma poliitikkojen kokemana

Kirjoittajat

  • Esa Reunanen

Avainsanat:

mediapääoma, medioituminen, poliittinen julkisuus, poliittinen tyyli

Abstrakti

Artikkelissa lähestytään nykyistä poliittista mediakulttuuria kysymällä millaiseksi poliitikot ymmärtävät mediajulkisuuden merkityksen työssään ja miten he sen henkilökohtaisesti kokevat. Artikkelin lähtökohtina ovat Bourdieun teoretisointeihin nojaava ajatus mediapääomasta sekä Pelsin idea poliittisesta tyylistä poliitikon yleisösuhteen perustana. Empiirisenä aineistona ovat kevättalvella 2011 tehdyt neljätoista poliitikkojen teemahaastattelua. Tulosten mukaan mediapääoma on tärkeä osa politiikan pääomaa, mutta sen kaikki muodot eivät ole yksiselitteisesti arvostettuja vaan voivat myös heikentää poliitikon asemaa politiikan kentällä. Mediajulkisuudessa viihtymisen tärkeimmiksi tekijöiksi poliitikkojen keskuudessa osoittautuivat julkisuuden älyllisyys ja autenttisuus.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2012-06-01

Viittaaminen

Reunanen, E. (2012). Mediapääoma poliitikkojen kokemana. Media & viestintä, 35(2). https://doi.org/10.23983/mv.62886