”Netti edellä” kuolemaan

koulusurmat kommunikatiivisena ilmiönä

Kirjoittajat

  • Johanna Sumiala
  • Minttu Tikka

Avainsanat:

koulusurmat, mediakatastrofi, kommunikaatio, pelon kulttuuri

Abstrakti

Artikkeli käsittelee Jokelan ja Kauhajoen koulusurmia kommunikatiivisina ja mediakulttuurisina ilmiöinä. Kirjoittajat analysoivat, miten media, erityisesti verkko, erilaisissa kommunikatiivisissa käytännöissään järjesti ja uudelleen organisoi koulusurmien hajottamaa mediakulttuurista järjestystä ja muokkasi tapahtumista mediakatastrofin. Verkkoaineistoa analysoidaan klassisen kommunikaatioteoreettisen jäsennyksen avulla kolmen toisiinsa limittyvän luennan kautta. Aineistoa tulkitaan sanomien siirtona ja leviämisenä sekä yhteisyyden rakentamisena. Kirjoittajat esittävät, että viestien kierrättäminen verkossa on Jokelan ja Kauhajoen koulusurmia kaikkein osuvimmin luonnehtiva kommunikaatiomuoto. Viestit välittyvät ja ritualisoituvat verkkoyhteisöissä juuri kierrätyksen ansioista ja sen seurauksena. Mediakatastrofin ytimessä on viestien syklinen kierto verkossa. Jatkuva surma-aineistojen kierrätys ruokkii ympäristöissään pelkoa ja epävarmuutta. Koulusurmat ovat osa pelon kulttuuria; manifestaatio ja reaktio sitä vastaan.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2009-06-01

Viittaaminen

Sumiala, J., & Tikka, M. (2009). ”Netti edellä” kuolemaan: koulusurmat kommunikatiivisena ilmiönä. Media & viestintä, 32(2). https://doi.org/10.23983/mv.62955