Viihdemedian rooli vaaleissa <br>Analyysi vuoden 2006 presidentinvaaleista

Kirjoittajat

  • Juha Herkman

Abstrakti

Artikkelissa tutkitaan viihdemedian roolia vaaleissa. Empiirinen aineisto koostuu vuoden 2006 presidentinvaalien yhteydessä tehdystä 14 teemahaastattelusta ja Suomen Gallupin toteuttamasta äänestäjäkyselystä. Aineistojen avulla etsitään vastauksia siihen, mitä merkityksiä kampanjan eri osapuolet antavat viihdejulkisuudelle ja kuinka äänestäjät kokevat viihdemedian vaikuttavan päätöksiinsä: kuinka ”kulttuurinen” ja ”poliittinen” kansalaisuus kohtaavat vaalitilanteessa? Analyysin mukaan viihdemedian roolia ei koettu suureksi. Se lähinnä täydensi ja monipuolisti kuvaa ehdokkaista. Viihdemedian merkityksen uskottiin jopa pienentyneen verrattuna vuosien 1994 ja 2000 vaaleihin, jolloin poliitikkojen esiintyminen esimerkiksi television viihdeohjelmissa oli tuore ilmiö. Poliittinen kansalaisuus peittosi empiirisen aineiston perusteella vaaleissa kulttuurisen. Viihdemedian roolista on kuitenkin hankala tehdä yleistyksiä, koska politiikan ja viihteen arvostuksia sävyttävät vakiintuneet puhetavat ja aihetta on mahdotonta tutkia aukottomasti. Analyysin perusteella politiikan viihdejulkisuuden roolia tulee tarkastella suhteessa kulloiseenkin yhteiskunnalliseen konjunktuuriin ja mediaympäristöön ilman, että se ankkuroidaan yksiselitteisesti kriittisnormatiiviseen teoriaan tai populaaritekstien merkitysvaltaan.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-10-01

Viittaaminen

Herkman, J. (2008). Viihdemedian rooli vaaleissa <br>Analyysi vuoden 2006 presidentinvaaleista. Media & viestintä, 31(4). https://doi.org/10.23983/mv.63008