Kohti verkkomainetta: käsityksiä organisaation verkkoviestinnästä maineen rakentajana
Abstrakti
Artikkelissa pohditaan organisaation maineenhallinnan ja verkkoviestinnän välisiä yhteyksiä. Tarkastelun keskiössä ovat yhtäältä teoriavetoinen pohdinta maineen rakenteesta ja toisaalta organisaatioviestinnän ammattilaisten näkemykset verkkoviestinnän vaikutusmahdollisuuksista mainetta määrittäviin organisationaalisiin tekijöihin ja maineen tuottamiin hyötyihin organisaatiolle. Keskeiseksi nousee kysymys viestinnän vaikutuksista, mikä tässä yhteydessä rajautuu toteutuneiden vaikutusten sijaan organisaatioviestinnän ammattilaisten vaikutusarvioihin. Artikkeli esittelee havaintoja tutkimuksesta, jonka tarkoituksena on selventää viestinnän ammattilaisten vallitsevia käsityksiä maineen ja verkon vaikutussuhteista, vaikutuksista maineen rakennetekijöihin ja potentiaalisiin mainehyötyihin. Ensin esitellään kirjallisuudesta ja aiemmasta tutkimuksesta johdettu käsitteellinen tarkastelukehys verkkoviestinnän ja maineen rakentumisen ja hyötyjen välisistä suhteista. Tämän jälkeen tarkastellaan kyselytutkimuksella kerätyn aineiston määrällisellä analyysillä, miten viestinnän ammattilaisten näkemykset suhteutuvat tarkastelukehikon sisältämiin propositioiksi muotoiltuihin väitteisiin.