Nuorten elämänkulun haasteita ja vastoinkäymisiä

Näkökulmia resilienssiin kestävän hyvinvoinnin teorian valossa

Kirjoittajat

  • Saija Benjamin
  • Pia Koirikivi
  • Arniika Kuusisto

DOI:

https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9122544

Abstrakti

Nuorten hyvinvointiin liittyvissä keskusteluissa on tärkeää kiinnittää huomiota myös nuorten resursseihin ja keinoihin selvitä vastoinkäymisistä. Siinä missä immuniteetti suojaa elimistöä taudinaiheuttajilta ja nopeuttaa toipumista, resilienssi on mielen kyvykkyyttä ennaltaehkäistä vastoinkäymisiä ja selvitä niistä. Resilienssillä onkin keskeinen merkitys kestävän hyvinvoinnin rakentumisessa ja sen ylläpitämisessä. Tämä artikkeli perustuu 45:n Suomessa toisella asteella opiskelevan nuoren elämänkulkua tarkastelevalle haastattelulle, joiden analyysissä keskitytään erityisesti nuorten kohtaamiin haasteisiin ja keinoihin käsitellä koettuja vastoinkäymisiä. Näitä analysoidaan kestävän hyvinvoinnin teorian (Helne & Hirvilammi 2015; 2021; 2022) neljän tarveulottuvuuden (Having, Doing, Loving, Being) HDLB-viitekehyksessä. Esitämme, että nuorten haasteiden ja heidän käytössään olevien resurssien jäsentäminen HDLB-ulottuvuuksien mukaan auttaa ymmärtämään yhteyden vastoinkäymisten ja niiden aiheuttamien tarpeiden välillä ja tunnistamaan nuorten elämässä olevia voimavaroja. Relationaalinen, eli haasteiden, tarpeiden ja resurssien vastaavuutta tarkasteleva lähestymistapa vahvistaa nuoren resilienssiä ja toimijuutta hänen oman hyvinvointinsa ylläpitämisessä ja edesauttaa ammattilaisia tarvittaessa räätälöimään nuorelle tarkoituksenmukaista hyvinvoinnin tukea.

Asiasanat: elämänkulku, resilienssi, haasteet, resurssit, kestävän hyvinvoinnin teoria

***

Adversity and challenges faced by young people during the life course. Perspectives on resilience in the light of the theory of sustainable
well-being

It is important to pay attention to young people’s resources and ways to cope with adversity. Resilience plays a central role in the construction and maintenance of sustainable well-being. This article is based on life course interviews with 45 young people in upper secondary education in Finland. The analysis focuses on the challenges faced by young people and the ways they dealt with the adversities they experienced. These are analysed in the HDLB framework through the four dimensions of needs (Having, Doing, Loving, Being) (Helne & Hirvilammi 2015; 2021; 2022). We suggest that structuring young people’s challenges and the resources available to them according to the HDLB dimensions is helpful. It enables understanding the connection between adversities and the needs they generate, and identifying the resources that young people have at their disposal. This also helps professionals to tailor appropriate support for a young person when needed.

Keywords: life course, resilience, adversity, resources, theory of sustainable well-being

Lähdeviitteet

Aaltonen, Sanna & Kivijärvi, Antti & Peltola, Marja & Tolonen, Tarja (2011) Ystävyydet. Teoksessa Mirja Määttä, & Tarja Tolonen (Toim.), Annettu, otettu, itse tehty – nuorten vapaa-aika tänään. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 112, 29–56.

Allardt, Erik & Uusitalo, Hannu (1972) Dimensions of welfare in a Comparative Study of the Scandinavian Societies. Scandinavian Political Studies 7 (A7), 9–18.

Allardt, Erik (1993) Having, Loving, Being: An Alternative to the Swedish Model of Welfare Research. Teoksessa Martha C. Nussbaum & Amartya Sen The Quality of Life. Oxford Scholarship Online.

Arslan, Gökmen (2019) Mediating role of the self–esteem and resilience in the association between social exclusion and life satisfaction among adolescents. Personality and Individual Differences 151, 109514.

Benjamin, Saija & Gearon, Liam & Kuusisto, Arniika, & Koirikivi, Pia (2021) Threshold of Adversity: Resilience and the Prevention of Extremism Through Education. Nordic Studies in Education 41 (3), 201–218.

Benjamin, Saija & Vallinkoski, Katja (2021) Huolena radikalisoituminen? Opas nuorten kanssa työskenteleville. Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry.

Benjamin, Saija & Koirikivi, Pia & Kuusisto, Arniika (2020) Lukiolaisnuorten käsityksiä oppilaitosten roolista väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisyssä. Kasvatus 51 (4), 467–480.

Benjamin, Saija & Elliott, Kathlyn & Namdar, Christine & Koirikivi, Pia & Gearon, Liam & Kuusisto, Arniika (tulossa) Safeguarding social justice and equality: Exploring Finnish youths’ “Intergroup Mindsets” as a novel approach in the prevention of radicalization and extremism through education.

Benjamin, Saija & Koirikivi, Pia & Gearon, Liam & Kuusisto, Arniika (tulossa) Sustainable Solidarity: Transformative Learning amongst Finnish Youth.

Brunila, Kristiina & Harni, Esko & Saari, Antti & Ylöstalo, Hanna (toim) (2021) Terapeuttinen valta – onnellisuuden ja hyvinvoinnin jännitteitä 2000-luvun Suomessa. Vastapaino.

Dante Cicchetti & Jennifer A. Blender (2012) A Multiple-Levels-of-Analysis Perspective on Resilience – Implications for the Developing Brain, Neural Plasticity, and Preventive Interventions. Annals of the New York Academy of Sciences 1094, 248–258.

Cohen, Louis & Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018) Research Methods in Education. 6. painos. Routledge.

Crocetti, Elisabetta (2017) Identity Formation in Adolescence: The Dynamic of Forming and Consolidating Identity Commitments. Child Dev Perspect 11, 145–150. https://doi.org/10.1111/cdep.12226

Fergus, Stevenson & Zimmerman, Marc A. (2005) Adolescent resilience: a framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual review of public health 26, 399–419.

Greene, Ross W. (2009) Lost at school. Scribner.

Hamby, Sherry & Grych, John & Banyard, Victoria (2018) Resilience Portfolios and Poly-Strengths: Identifying protective factors associated with thriving after adversity. Psychology of Violence 8 (2), 172–183.

Hayes, Sherrill W. (2017) Changing Radicalization to Resilience by Understanding Marginalization. Peace Review. Journal of Social Justice 29, 153–159.

Helne, Tuula & Hirvilammi, Tuuli (2022) Balancing needs: young unemployed Finnish adults’ discourse on well-being and its relation to the sustainability transformation. Sustainability: Science, Practice and Policy 18 (1), 158–170. DOI: 10.1080/15487733.2022.2030115

Helne, Tuula & Hirvilammi, Tuuli (2021) Puristuksissa? Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot. KELAn tutkimus.

Helne, Tuula (2021) Well-being for a better world: the contribution of a radically relational and nature-inclusive conception of well-being to the sustainability transformation. Sustainability: Science, Practice and Policy 17 (1), 220–230. https://doi.org/10.1080/15487733.2021.1930716

Helne, Tuula & Hirvilammi, Tuuli (2015) Wellbeing and Sustainability: A Relational Approach. Sustainable Development 23 (3), 167–175. https://doi.org/10.1002/sd.1581

Juntunen, Anna (2019) ”Minä uskon hyvään elämään.”: Nuoret ja elämänkulussa rakentuva toimijuus. Väitöskirjatutkimus. Helsingin yliopisto.

Kocatürk, Metin & Çiçek, Çiçek (2021) Relationship Between Positive Childhood Experiences and Psychological Resilience in University Students: The Mediating Role of Self-Esteem. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1–12. DOI: 10.1017/jgc.2021.16

Koirikivi, Pia & Benjamin, Saija & Hietajarvi, Lauri & Kuusisto, Arniika & Gearon, Liam (2021) Resourcing resilience: educational considerations for supporting well-being and preventing violent extremism amongst Finnish youth. International Journal of Adolescence and Youth 26 (1), 553–569.

Kuusisto, Arniika & Gearon, Liam & Benjamin, Saija & Koirikivi, Pia (2021) Re-conceptualising radicalization: The Educational Research Context of Counter-Extremism through the Prism of Worldviews and Value Learning. Teoksessa Ednan Aslan & Marcia Hermansen (toim.) Religious Diversity at School: Educating for New Pluralistic Contexts. Springer Fachmedien Wiesbaden, 123–137.

Lerner, Richard M. & Bowers, Edmond P. & Geldhof, G. John & Gestsdottir, Steinunn & DeSouza, Lisette (2012) Promoting Positive Youth Development in the face of contextual changes and challenges: The roles of individual strengths and ecological assets. New Directions for Youth Development 135, 119–128.

Martela, Frank & Ryan, Richard M. (2016) The Benefits of Benevolence: Basic Psychological Needs, Beneficence, and the Enhancement of Well-Being. Journal of Personality 84 (6), 750–764.

Masten, Ann S. (2014) Invited Commentary: Resilience and Positive Youth Development Frameworks in Developmental Science. Journal of Youth and Adolescence 43, 1018–1024.

Matin, Nilufar & Forrester, John & Ensor, Jonathan (2018) What is equitable resilience? World Development 109, 197–205.

Mattila, Maija (2020) (toim.) Eriarvoisuuden tila Suomessa. Kalevi Sorsa -säätiö. https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf (Viitattu 1.4.2022.)

Olsson, Craig A. & Bond, Lyndal & Burns, Jane M. & Vella-Brodrick, Dianne A. & Sawyer, Susan M. (2003) Adolescent resilience: a concept analysis. Journal of Adolescence 26 (1), 1–11.

Parry, Odette & Thomson, Carolyn & Fowkes, Gerry (1999) Life course data collection: Qualitative interviewing using the life grid. Sociological Research Online 4 (2), 157–165.

Pinho, Ana da Silva & Molleman, Lucas & Braams, Barbara R. & van den Bos, Wouter (2021) Majority and popularity effects on norm formation in adolescence. Sci Rep 11, 12884. https://doi.org/10.1038/s41598-021-92482-8

Poijula, Soili (2020) Resilienssi. Kirjapaja.

Racine, Nicole & McArthur, Brae Anne & Cooke, Jessica E. & Eirich, Rachel & Zhu, Jenney & Madigan, Sheri (2021) Global Prevalence of Depressive and Anxiety Symptoms in Children and Adolescents During COVID-19: A Meta-analysis. JAMA Pediatrics 175 (11), 1142–1150. doi:10.1001/jamapediatrics.2021.2482

Reivich, Karen & Shatté, Andrew (2002) The resilience factor. Broadway Books.

Salmivalli, Christina & Peets, Kätlin (2018) Bullying and victimization. Teoksessa William M. Bukowski, Brett Laursen & Kenneth H. Rubin (toim.) Handbook of peer interactions, relationships, and groups. The Guilford Press, 302–321.

Salmivalli, Christina (2004) Consequences of school bullying and violence. Taking fear out of schools, OECD 12 (1), 29–35.

Solantaus, Tytti & Niemelä, Mika (2016) Arki kantaa-kun se pannaan kantamaan. Perheterapia 32 (1), 21–33.

Southwick, Steven M. & Bonanno, George A. & Masten, Ann S. & Panter-Brick, Catherine & Yehuda, Rachel (2014) Resilience definitions, theory, and challenges: Interdisciplinary perspectives. European Journal of Psychotraumatology 5 (1), article 25338.

Stephens, William & Sieckelinck, Stijn & Boutellier, Hans (2019) Preventing Violent Extremism: A Review of the Literature. Studies in Conflict & Terrorism 44 (4), 346–361.

THL (2021) Kouluterveyskysely. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/lapset-nuoret-ja-perheet/lasten-ja-nuorten-hyvinvointi-kouluterveyskysely (Viitattu 1.4.2022.)

YLE (30.5.2022) Kolmasosa nuorista aikuisista kokee elämänsä merkityksettömäksi, kertoo tuore tutkimus. https://yle.fi/uutiset/3-12466430 (Viitattu 15.6.2022.)

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-10-25

Viittaaminen

Nuorten elämänkulun haasteita ja vastoinkäymisiä: Näkökulmia resilienssiin kestävän hyvinvoinnin teorian valossa. (2022). Nuorisotutkimus, 40(3), 59-76. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9122544