Työllistettäväksi ohjaamassa – ohjaajien käsityksiä nuorten työllistettävyydestä epävarmoilla työmarkkinoilla
Abstract
2000-luvun työurat ovat muuttuneet ennustamattomiksi, toistuvia siirtymiä vaativiksi ja katkoksellisiksi. Samalla yksilön vastuu ja itsenäisyys työuran muodostamisessa ovat nousseet keskeisiksi. Tässä artikkelissa tarkastelemme haastatteluaineiston (N=15) avulla, millaisena ohjausalan ammattilaiset näkevät muuttuvan työelämän ja työmarkkinat sekä millaisia subjektipositioita ohjaajat tuottavat nuorille ohjattaville puhuessaan heidän työllistettävyydestään. Tulokset osoittavat, miten nuoret asetetaan työllistettävyyden kannalta passiivisuuden ja aktiivisuuden subjektipositiohiin. Ohjaajilla on valtaa määrittää, mikä on sopivaa ja toivottavaa. Tuloksista ilmenee, miten haastateltavien artikuloima ”realismin” vaatimus ilmentää tietoyhteiskunnan nuorille asettamia tavoitteita. Samanaikaisesti työmarkkinoiden epävarmuus kasvattaa riskiä jäädä niiden ulkopuolelle, jolloin hyödyntämättä jää tietoyhteiskunnalle elintärkeä potentiaali: ihminen, joka pystyy käyttämään ja luomaan tietoa aktiivisesti sopeutuen ympäristöönsä. Haastateltavien nuorilta edellyttämä ”realismi” ohjaa heitä urapoluille, joita pitkin on turvallisempi edetä. Tällöin myöhäismoderneille riskiyhteiskunnille tyypillisiä uhkia kuten syrjäytymistä voidaan paremmin hallita ohjauksen keinoin.
Asiasanat: nuoret työmarkkinoilla, opinto- ja uraohjaus, prekaari työelämä, työllistettävyys
***
Guiding towards employability – guidance professionals’ perceptions of young people’s employability in a precarious labor market
Samira Harjula & Janne Varjo
The Finnish Journal of Youth Research
(Nuorisotutkimus) Vol 41 (2), 20–37
Careers in the 21st century have become unpredictable and disrupted, and demand transitions. Simultaneously, the individual’s responsibility and independence in career formation have become central. Using interview data (N=15), we studied how guidance professionals see the precarious labor market and what kind of subject positions the professionals produce for young people concerning their employability. The results show how young people are placed in active and passive subject positions. Guidance professionals have the power to define what is appropriate and desirable. The results exemplify how demand for realism articulated by the interviewees reflects the knowledge society’s aims for young people. A precarious labor market increases the risk of exclusion, in which case crucial potential for the knowledge society is not utilized: an adaptable human capable of using and creating information actively. Realism guides young people to safer career paths and the typical threats to postmodern risk societies, like marginalization, can be governed with guidance.
Keywords: young people in the labor market, career and study guidance, precarious working life, employability
How to Cite
Copyright (c) 2023 Nuorisotutkimus-lehti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.