Kyselymenetelmä yläkouluikäisten nuorten koulunkäyntiä koskevien minäpystyvyysuskomusten arvioimiseksi

Kirjoittajat

  • Markus Samuel Hannukkala Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopistollinen sairaala
  • Sari Levänen Neuropsykologia/Foniatria, Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopistollinen sairaala
  • Anton Kunnari Psykologian ja logopedian osasto, Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.62443/psykologia.v59i3.127680

Abstrakti

Tämän artikkelin tarkoituksena on esitellä suomeksi käännetty yläkouluikäisten koulunkäyntiä sekä emotionaalista ja sosiaalista elämää koskevia minäpystyvyysuskomuksia arvioiva Self-Efficacy Questionnaire for Children and Adolescents -kysely (SEQ-C; Muris, 2001) ja sen suomalainen viiteaineisto. Käännettyn kyselyn psykometrisiä ominaisuuksia  tarkasteltiin sekä viisi- että kymmenportaisella vastausasteikolla kahden otoksen avulla käyttäen konfirmatorista faktorianalyysiä sekä osio-vaste -mallia. Viisiportaisen kyselyn otokseen valikoitui 144 vastaajaa ja kymmenportaiseen 193 vastaajaa eri puolilta Suomea. Tarkastelun perusteella yksi osio poistettiin kyselystä heikkojen sopivuusindeksien vuoksi. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kerätty otos oli riittämätön kymmenportaisen vastausasteikon seikkaperäiselle tarkastelulle, mutta tuotti kuitenkin tarkoituksenmukaisen faktorirakenteen. Viisiportainen vastausasteikko toimi kerätyn aineiston perusteella psykometrisiltä ominaisuuksiltaan tarkoituksenmukaisesti ja tutkijoita sekä kliinikoita voidaan rohkaista sen käyttöön.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-12-28

Numero

Osasto

Tieteelliset artikkelit
Saapunut 2023-03-11
Hyväksytty 2024-07-22
Julkaistu 2024-12-28