Kyselymenetelmä yläkouluikäisten nuorten koulunkäyntiä koskevien minäpystyvyysuskomusten arvioimiseksi
DOI:
https://doi.org/10.62443/psykologia.v59i3.127680Abstrakti
Tämän artikkelin tarkoituksena on esitellä suomeksi käännetty yläkouluikäisten koulunkäyntiä sekä emotionaalista ja sosiaalista elämää koskevia minäpystyvyysuskomuksia arvioiva Self-Efficacy Questionnaire for Children and Adolescents -kysely (SEQ-C; Muris, 2001) ja sen suomalainen viiteaineisto. Käännettyn kyselyn psykometrisiä ominaisuuksia tarkasteltiin sekä viisi- että kymmenportaisella vastausasteikolla kahden otoksen avulla käyttäen konfirmatorista faktorianalyysiä sekä osio-vaste -mallia. Viisiportaisen kyselyn otokseen valikoitui 144 vastaajaa ja kymmenportaiseen 193 vastaajaa eri puolilta Suomea. Tarkastelun perusteella yksi osio poistettiin kyselystä heikkojen sopivuusindeksien vuoksi. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kerätty otos oli riittämätön kymmenportaisen vastausasteikon seikkaperäiselle tarkastelulle, mutta tuotti kuitenkin tarkoituksenmukaisen faktorirakenteen. Viisiportainen vastausasteikko toimi kerätyn aineiston perusteella psykometrisiltä ominaisuuksiltaan tarkoituksenmukaisesti ja tutkijoita sekä kliinikoita voidaan rohkaista sen käyttöön.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2024 Markus Samuel Hannukkala, Sari Levänen, Anton Kunnari
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
Käsikirjoitusta lähettäessäni ymmärrän, että lehden julkaisija Suomen Psykologinen Seura ry. pidättää oikeuden julkaistujen kirjoitusten painettuun ja sähköiseen julkaisemiseen. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen kirjallisesti. Kaikissa epäselvissä kysymyksissä pyydetään kääntymään toimitussihteerin tai päätoimittajan puoleen.
Hyväksytty 2024-07-22
Julkaistu 2024-12-28