Väreilevä materiaalisuus

Kirjoittajat

  • Pipsa Keski-Hakuni

Abstrakti

Pienet lapset piirtävät taivaan ja maan irti toisistaan, niiden väliin jää tyhjä tila. Myöhemmin taivas ja maa kasvavat yhteen. Millä tyhjä tila täyttyy? Tietoisuus muodoista, materiaaleista, väreistä, tilasta ja omasta itsestä kehittyy suhteessa muihin ihmisiin, muuhun luontoon, kulttuurin tuottamiin teksteihin ja artefakteihin. Näiden muodostamista muistijäljistä rakentuu eräänlainen muistojen arkisto, johon ajalliset ja paikalliset tapahtumat sekä niihin liittyvät affektit ovat ankkuroituneet. Muistot rakentuvat suhteessa materiaalisuuteen ja objekteihin. Esineiden ja materiaalien kanssa pitkän uran tehneenä ja niitä tutkivana tohtoriopiskelijana esittelen tätä prosessia uusmaterialismin ja objektiorientoituneen ontologian kautta ja peilaan sitä Ovela kettu -oopperan eläinhahmojen materiaalisuuteen. Tšekkiläisen Leoš Janácˇekin (1854–1928) säveltämä Ovela kettu -ooppera sai ensi-iltansa vuonna 1924 Brnossa. Janácˇek on koonnut sen libreton Rudolf Teˇsnohlídekin (1882–1928) kirjoittamien, sanomalehdessä jatkokertomuksena ilmestyneiden Bystrouška-ketusta kertovien eläintarinoiden pohjalta. Kuvittajana näissä tarinoissa oli Stanislav Lolek (1873–1936). Ovela kettu on tarina ihmisten ja muiden eläinten välisistä suhteista, vapaudesta, seksuaalisuudesta, emansipaatiosta, elämästä ja kuolemasta sekä luonnon suuresta kiertokulusta

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-01-01

Viittaaminen

Keski-Hakuni, P. (2020). Väreilevä materiaalisuus. Näyttämö ja tutkimus, 8, 401–414. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/teats/article/view/122820