Silmänräpäyksen lavastaminen

Elokuvalavastuskoulutuksen historiasta

Kirjoittajat

  • Katriina Ilmaranta

Abstrakti

Artikkelissani tarkastelen elokuva- ja tv-lavastuskoulutuksen historiaa ja tavoitteita 2000-luvun alussa. Aiemmin alan opetusta annettiin Taideteollisessa korkeakoulussa teatterilavastuksen yhteydessä, mutta erillisen elokuva- ja tv-lavastuksen suuntautumisvaihtoehdon perustaminen lavastustaiteen koulutusohjelmaan vuonna 2003 merkitsi yhtenäisen koulutuksen hajoamista. Muutos oli suuri, ja pyrin arvioimaan mahdollisia taustatekijöitä: 1) elokuvan ja television toimintakentän murros vuosituhannen vaihteessa, 2) eurooppalaiseen elokuvakoulutuksen liittyvä uusi taidepedagoginen ajattelu ja sen tuottamat esikuvat, ja 3) elokuvateknologian kehitys erityisesti digitaalisten visualisointimenetelmien osalta. Tässä kontekstissa pohdin, miten lavastamiseen liittyvät ammattikuvat ja -identiteetit muotoutuvat, ja mikä luo näiden suhteen säilyttämisen, mikä uusimisen tarvetta. Lopuksi luonnostelen ajatuksiani elokuvallisesta tilasta, jonka todentamiseen liittyvät taiteelliset ja teknologiset konventiot muodostavat elokuva- ja tv-lavastukselle erityisen ammattipraktiikan perustan.

Kirjoittajan esittely

Katriina Ilmaranta

Katriina Ilmaranta on helsinkiläinen lavastaja ja taiteen tohtori, joka toimii nykyisin myös kryptosijoittajana ja digital artistina 3D-animaation, VFX:n ja interaktiivisen grafiikan alueella. Hän on lavastanut teatteria, elokuvaa ja televisiota 80-luvulta lähtien, ja hänet on palkittu Jussi- patsaalla parhaasta lavastuksesta elokuvaan Heinähattu ja Vilttitossu (ohj. Kaisa Rastimo 2002). Ilmaranta on vetänyt useita elokuvan ja television digitaaliseen efektiteknologiaan liittyviä kehityshankkeita, ja hänen virtuaalilavastamansa pienoisooppera palkittiin Banffin kansainvälisillä televisiofestivaaleilla vuonna 2005. Myös tutkimustyössään hän on käsitellyt elokuvan ja television digitaliseen visualisointiin liittyviä aiheita. Hänen tekijälähtöinen väitösteoksensa Immersed in Illusion – An Ecological Approach to the Virtual Set valmistui vuonna 2012.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-03-08

Viittaaminen

Ilmaranta, K. (2023). Silmänräpäyksen lavastaminen: Elokuvalavastuskoulutuksen historiasta. Näyttämö ja tutkimus, 9, 139–166. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/teats/article/view/127617