Kuluttajakansalainen datataloudessa

Kirjoittajat

  • Mika Pantzar

Avainsanat:

tietoyhteiskunta, kuluttajat, kansalaiset, kuluttajakansalaisuus, datakansalaisuus, datatalous

Abstrakti

Vielä muutama vuosikymmen sitten mobiilin tietoyhteiskunnan visioissa kuluttaja näyttäytyi liike-elämälle lähinnä uutuuksien ja tiedon virran vastaanottajana. Internetin, sosiaalisen median ja kaikkialla mukana kulkevien digitaalisten laitteiden myötä käsitys kuluttajasta on kääntynyt päälaelleen. Kuluttajasta on tullut taloudellisen arvonmuodostuksen tärkein lähde. Vieraillessamme nettisivuilla, ladatessamme hakupalveluita, valitessamme reittejä tai katsoessamme tiettyä televisiokanavaa kerrytämme automaattisesti ja yleensä tietämättämme dataekosysteemin algoritmista verkostoälykkyyttä. Kuluttajasta on tullut Facebookin ja Googlen kaltaisten datajättien verkostopohjaisen koneälyn aistielin ja resurssipohja.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2017-09-21

Viittaaminen

Pantzar, M. (2017). Kuluttajakansalainen datataloudessa. Tieteessä tapahtuu, 35(5). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/65827