Kuluttajakansalainen datataloudessa

Författare

  • Mika Pantzar

Nyckelord:

tietoyhteiskunta, kuluttajat, kansalaiset, kuluttajakansalaisuus, datakansalaisuus, datatalous

Abstract

Vielä muutama vuosikymmen sitten mobiilin tietoyhteiskunnan visioissa kuluttaja näyttäytyi liike-elämälle lähinnä uutuuksien ja tiedon virran vastaanottajana. Internetin, sosiaalisen median ja kaikkialla mukana kulkevien digitaalisten laitteiden myötä käsitys kuluttajasta on kääntynyt päälaelleen. Kuluttajasta on tullut taloudellisen arvonmuodostuksen tärkein lähde. Vieraillessamme nettisivuilla, ladatessamme hakupalveluita, valitessamme reittejä tai katsoessamme tiettyä televisiokanavaa kerrytämme automaattisesti ja yleensä tietämättämme dataekosysteemin algoritmista verkostoälykkyyttä. Kuluttajasta on tullut Facebookin ja Googlen kaltaisten datajättien verkostopohjaisen koneälyn aistielin ja resurssipohja.

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2017-09-21

Referera så här

Pantzar, M. (2017). Kuluttajakansalainen datataloudessa. Tieteessä tapahtuu, 35(5). Hämtad från https://journal.fi/tt/article/view/65827