Myönteistä arviointia

Työohjaajien kehuvuorot kehitysvammaisten työntekijöiden tehtävänohjauksessa

  • Leealaura Leskelä
Avainsanat: selkokieli, selkopuheen suositukset, kielellinen epäsymmetria, kehitysvammaisuus, kehuminen, arvioiminen, vuorovaikutus ohjaustilanteissa

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan myönteisen arvioinnin keinoja, toteutumismuotoja ja vastaanottoa tehtävänohjaustilanteissa, joihin osallistuu kehitysvammainen työntekijä ja ei-kehitysvammainen työnohjaaja. Näissä kielellisesti ja institutionaalisesti epäsymmetrisissä ohjaustilanteissa ohjaajat muotoilevat arviointinsa usein kehuvuoroiksi, joilla he suuntaavat työntekijän huomiota ohjauksen kannalta olennaisiin saavutuksiin.

Kehuvuorot muotoillaan useimmiten kielellisesti yksinkertaisesti. Niissä käytetään puhekielessä yleisiä sanoja ja kielen rakenteita, selkeää intonaatiota sekä ydinasian painotusta. Myönteisiä arvioita esitetään tehtävän edistymisestä ja onnistumisesta sekä työntekijän osaamisesta ja oppimisesta. Lyhyillä, kehuvilla minimikuittauksilla annetaan myös palautetta tehtävän yhden vaiheen suorittamisesta ja suuntaudutaan vuorovaikutuksessa eteenpäin.

Kehitysvammaiset työntekijät vastaanottavat myönteisiä arvioita pääosin joko ohittamalla kehun tai hyväksymällä sen lyhyellä myöntöpartikkelilla. Ohjaustilanteissa nämä arvioinnin vastaanottotavat vaikuttavat odotuksenmukaisilta. Tarkasteltujen esimerkkien valossa voikin sanoa, että sekä kehitysvammaiset työntekijät että työnohjaajat kykenivät yleensä mukauttamaan toimintaansa sensitiivisesti tilanteen vaatimusten mukaan.

Artikkelissa myönteistä arviointia pohditaan myös työnohjaajien ammatillisen vuorovaikutuksen kehittämisen näkökulmasta. Havaintoja tarkastellaan suhteessa selkokielisen puheen suosituksiin, joiden tavoitteena on tarjota tukea kielellisesti epäsymmetristen keskustelujen erityishaasteisiin.

 

Positive evaluation: job coaches’ compliment turns in the task guidance of workers with intellectual disabilities

This article explores the means, forms of implementation, and reception of positive feedback in task-guidance situations involving workers with intellectual disabilities and their job coaches. In these linguistically and institutionally asymmetrical situations, job coaches often formulate their feedback as compliments, which direct the participants attention to their achievements that are relevant in terms of the guidance.

Linguistically, such compliment turns are formulated very simply, using frequent everyday vocabulary, common linguistic structures, clear intonation and emphasising the core contents of the turn. Positive evaluation concentrates on the progress and success of the task as well as the worker’s skills and learning. Short, minimal, complimentary feedback is provided to the worker to express that one phase in the task is now complete and to indicate a shift forward in the interaction.

Workers with intellectual disabilities usually accept positive feedback on their performance either by ignoring such compliments altogether or by responding with a short particle to indicate acknowledgement. In task guidance situations, these ways of reception are to be expected. In light of the examples in this study, both workers and coaches are usually capable of sensitively adapting their actions to the situation.

The article also considers positive evaluation from the perspective of improving job coaches’ professional interaction. The findings are examined in relation to Finnish Easy Language recommendations, which aim to provide support for the challenges specific to linguistically asymmetrical conversations.

 

 

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
kesä 14, 2023
Viittaaminen
Leskelä, L. (2023). Myönteistä arviointia: Työohjaajien kehuvuorot kehitysvammaisten työntekijöiden tehtävänohjauksessa. Virittäjä, 127(2). https://doi.org/10.23982/vir.110596