Aivotiedon äärellä

Kirjoittajat

  • Anneli Kauppinen University of Helsinki

DOI:

https://doi.org/10.23982/vir.115151

Avainsanat:

Aivotutkimus

Abstrakti

Arvio teoksesta

Synnöve Carlson & Riitta Hari (toim.): Aivoaakkoset. Aalto-yliopiston julkaisusarja 5/2021. Espoo: Aalto ARTS Books. 304 s.

Lähdeviitteet

Barabási, Albert-László 2002: Linkit. Verkostojen uusi teoria. Suom. Kimmo Pietiläinen. Helsinki: Terra Cognita.

Brattico, Pauli 2011: Erottava tekijä – Virittäjä 115 (2) s. 221–238.

Brattico, Pauli 2013: Introspektio, kielen autonomia ja aineistot. Pohdintoja kielitieteen menetelmistä. – Virittäjä 117 (1) s. 102–109.

Chomsky, Noam 2007: Of minds and language. – Biolinguistics 1 s. 9–27.

Hakulinen, Auli 2007: Silmäyksiä fennistiikan historiaan. – Virittäjä 111 (1) s. 89–96.

Hakulinen, Auli – Karlsson, Fred 1979: Nykysuomen lauseoppia. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 350. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Hari, Riitta 2017: Miten ymmärrämme toisiamme: neurotieteilijän näkökulma. – Antti Gronow & Tuukka Kaidesoja (toim.), Ihmismielen sosiaalisuus s. 30–53. Helsinki: Gaudeamus.

Hari, Riitta – Kujala, Miiamaria 2009: Brain basis of human social interaction. From concepts to brain imaging. – Physiological Revue 89 (2) s. 453–479.

Hari, Riitta – Järvinen, Jaakko – Lehtonen, Johannes – Lonka, Kirsti – Sams, Mikko – Ylikoski, Petri 2015: Ihmisen mieli. Helsinki: Gaudeamus.

Hauser, Marc D. – Chomsky, Noam – Fitch, Tecumseh W. 2002: The faculty of language. What is it, who has it, and how did it evolve? − Science 298 s. 1569−1579. https://doi.org/10.1126/science.298.5598.1569.

Hauser, Marc D. – Chomsky, Noam – Fitch, Tecumseh W. 2010: The faculty of language: what is it, who has it, and how did it evolve? – Richard K. Larson & Viviane Déprez & Hiroko Yamakido (toim.), The evolution of human language. Biolinguistic perspectives s. 14–42. Cambridge: Cambridge University Press.

Heikkola, Leena Maria – Vainio, Seppo 2020: Psyko- ja neurolingvistiikka. – Milla Luodonpää-Manni, Markus Hamunen, Reetta Konstenius, Matti Miestamo, Urpo Nikanne & Kaius Sinnemäki (toim.), Kielentutkimuksen menetelmiä I–IV s. 985–990. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1457. Helsinki: Suomalaisen Kirjalli­suuden Seura.

Helasvuo, Marja-Liisa 2008: Minä ja muut. Puhujaviitteisyys ja konteks­tuaalinen tulkinta. – Virittäjä 112 (2) s. 186–206.

Herlin, Ilona – Visapää, Laura 2011: Mitä on empatia ja mikä sen suhde kie­leen? – Ilona Herlin, Emmi Laukkanen, Maria Mäkinen, Jutta Salminen & Laura Visapää (toim.), Kieli ja empatia. Kielen opissa 9. Helsinki: Helsingin yliopisto. http://doi.org/10.31885/9789521075704.

Herlin, Ilona – Visapää, Laura 2016: Dimensions of empathy in relation to language. – Nordic Journal of Linguistics 39 (2) s. 135–157.

Itkonen, Esa 1986: Ajatuksia Chomskyn nykyvaiheesta. – Virittäjä 90 (3) s. 63–271.

Itkonen, Esa 1994: Universaalikieliopin kognitiiviset juuret. – Virittäjä 98 (2) s. 179–202.

Kauppinen, Anneli 1998: Puhekuviot, tilanteen ja rakenteen liitto. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kauppinen, Anneli 2020: Mistä kieli meihin tulee. Tampere: Vastapaino.

Langacker Ronald W. 1987: Foundations of cognitive grammar. Vol 1. Theoretical prerequisities. Stanford, CA: Stanford University Press.

Langacker Ronald W. 2017: Entrenchment in cognitive grammar. – Hans-Jörg Schmid (toim.), Entrenchment and the psychology of language learning. How we reorganize and adapt linguistic knowledge s. 39–56. Berlin: De Gruyter Mouton.

Larson, Richard K. – Déprez, Vi­viane – Yamakido, Hiroko (toim.) 2010: The evolution of human language. Biolinguistic perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.

Levinson, Stephen C. 2016: Turn taking in human communication. Origins and implications for language processing. – Trends in Cognitive Sciences 20 (1) s. 6–41.

Lieberman, Philip 2010: The creative capacity of language, in what manner is it unique, and who had it? – Richard K. Larson & Viviane Déprez & Hiroko Yamakido (toim.), The evolution of human language. Biolinguistic perspectives s. 163–175. Cambridge: Cambridge University Press.

Ochs, Elinor – Schieffelin, Bambi 1995: The impact of language socialization on grammatical development. – Paul Fletcher & Brian MacWhinney (toim.), The handbook of child language s. 73–94. Cambridge: Blackwell.

Piattelli-Palmarini, Massimo 1980: Language and learning. The debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. London: Routledge & Kegan Paul.

Ravila, Paavo 1963: Transformaatioteoria – Virittäjä 67 (1) s. 1–16.

Rojola, Lea – Laitinen, Lea 1998: Keskusteluja performatiivisuudesta. – Lea Laitinen & Lea Rojola (toim.), Sanan voima. Keskusteluja performatiivi­suudesta s. 7–33. Tietolipas 160. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Schmid, Hans-Jörg 2017: A framework for understanding linguistic entrenchment and its psychological foundations. – Hans-Jörg Schmid (toim.), Entrenchment and the psychology of language learning.How we reorganize and adapt linguistic knowledge s. 9–35. Berlin: De Gruyter Mouton.

Surakka, Maija 2019: Ajan paikka. Ajan­ilmausten kehityspolkuja lasten kielessä. Dissertations in Education, Humanities, and Theology No 139. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2973-0.

Tieteen termipankki = Tieteen termipankki: Kielitiede: merkitys. https://tieteen­termipankki.fi/wiki/Kielitiede:merkitys (21.9.2022).

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-12-21

Numero

Osasto

Kirjallisuutta