Toistuvan oppimisen malli ja kielen evoluutio
Abstrakti
The iterated learning model and the evolution of language [myös suomeksi] (englanti)1/2008 (112)
The iterated learning model and the evolution of language
The iterated learning model developed by Simon Kirby is a computational model of language evolution that offers an explanation of how linguistic structure evolves from initial unstructured protolanguage onwards. The model is based on the idea that language changes as it is transmitted from one generation to the next through the language learning process, which is termed a bottleneck. Since the language learner is exposed only to a finite number of utterances in a community, this might imply that the entirety of a language would not make it to the next generation. However, Kirby asserts that languages survive the language learning process because language learners generalise from their observations of relationships between form and meaning. Generalisation by learners is thus the way in which language adapts to the pressures acting on it in the learning process.
The iterative learning model can be seen as part of the multi-disciplinary evolutional approach that is claimed to constitute the first steps towards understanding the essence of language. According to the models two key arguments, universal features of language are a consequence of the generalisation made by learners, and this generalisation by learners is the way in which language adapts to the pressure exerted in the bottleneck caused by the learning process. In the article, the author seeks to demonstrate that the first argument is based on the concept of analogy and thus echoes the views of traditional linguistics, and that the second argument completely disregards peoples natural inclination to categorise, and thus mistakenly emphasises the importance of the bottleneck.
Mikko Laasanen
- - - - - - - - - - - -
Toistuvan oppimisen malli ja kielen evoluutio
Simon Kirbyn toistuvan oppimisen malli on kielen evoluution komputationaalinen malli, jonka avulla voidaan tarkastella kielen evoluutiota nollapisteest eteenpin. Sen keskeisen ajatuksena on, ett kieli muuttuu, koska se kulkeutuu sukupolvelta toiselle kielenoppimisprosessin muodostaman pullonkaulan lpi. Kielenoppija voi kuitenkin altistua vain osalle yhteisss tuotetuista puhunnoksista, joten nyttisi silt, ett kieli ei voi kokonaisuudessaan selviyty uudelle sukupolvelle. Kirbyn mukaan kielet kuitenkin pyrkivt selviytymn kielenoppimisprosessista siten, ett kielenoppijat yleistvt havaitsemistaan muoto-merkityssuhteista. Oppijoiden tekem yleistminen on kielen adaptaatio oppimisprosessin aiheuttamaan selviytymispaineeseen.
Toistuvan oppimisen malli voidaan nhd osana monialaista evolutiivista suuntausta, jonka on vitetty olevan yksi ensimmisist askelista kohti kielen olemuksen ymmrtmist. Sen kahden trkeimmn argumentin mukaan kielen universaalit piirteet ovat seurausta oppijoiden tekemst yleistmisest, ja oppijoiden tekem yleistminen on kielen adaptaatio oppimisesta johtuvan pullonkaulan aiheuttamaan selviytymispaineeseen. Pyrin artikkelissani osoittamaan, ett ensimminen argumentti perustuu analogian ksitteelle ja nin kertaa perinteisen kielitieteen nkemyksi. Toinen argumentti taas sivuuttaa ihmisen taipumuksen kategorisointiin ja nin virheellisesti korostaa pullonkaulan merkityst.
Mikko Laasanen
Viittaaminen
Laasanen, M. (2008). Toistuvan oppimisen malli ja kielen evoluutio. Virittäjä, 112(1), 66. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/virittaja/article/view/40640