Nuorten aikuisten kielenhallinta ja meneillään oleva kielenmuutos
DOI:
https://doi.org/10.23982/vir.83371Avainsanat:
sosiolingvistiikka, meneillään oleva kielenmuutos, kielen natiivihallintaAbstrakti
Artikkeli käsittelee kielen natiivihallintaa ja sen huomioimista sosiolingvistisessä meneillään olevan kielenmuutoksen tutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan iän ja koulutuksen suhteen vertaistettujen nuorten aikuisten kielenhallintaa ja keskitytään derivaatiomorfologian hallintaan. Aineistona on yliopiston pääsykoe, jossa testattiin kielen eri osa-alueita. Pääsykokeeseen kuului derivaatiotesti, jossa piti tunnistaa mahdottomia, mahdollisia ja esiintyviä johdoksia. Kielenhallinnan arviointi perustuu pääsykokeen suoriutumistuloksiin ja ylioppilastutkinnon painotettuihin todistuspistemääriin. Tutkimuksen mukaan ylioppilaskokeen pistemäärä ennusti kokelaan suoriutumista mahdollisten johdosten tunnistuksessa tilastollisesti merkitsevästi. Laadulliseen tarkasteluun otettiin kausatiivi-, passiivi- ja teonnimijohdokset. Näiden hallinnassa havaittiin selkeää vaihtelua ja erilaisia tunnistusstrategioita. Tulosten perusteella nuorten aikuisten kielenhallinta vaihtelee, ja tällä voi olla vaikutuksia kielenmuutoksen tutkimustuloksiin. Mikäli kielenhallintaa ei tutkimuksissa kontrolloida, saatetaan yhteisölliseksi muutokseksi laskea tekijöitä, jotka todellisuudessa heijastavat kehityksellisiä tai hallinnallisia tekijöitä.
Young adults’ language proficiency and on-going language change
The article concerns native-language proficiency and its effect on the sociolinguistic study of on-going language change. The article examines the language proficiency of young adults matched for age and education, with a focus on derivational morphology. The data of the study consists of a university entrance exam assessing various aspects of linguistic knowledge. A derivation test required the subjects to recognise impossible, possible and occurring derivations. Appraisals of language proficiency are based on the results of the entrance exam in addition to the weighted scores of subjects’ matriculation examination. According to the study, the scores of the matriculation examination predicted the subjects’ success in recognising possible derivations with statistical significance. Qualitative examination of causative, passive and nominaliser derivations revealed clear variation and different recognition strategies between subjects. Based on these results, the authors suggest that young adults’ language proficiency varies and that this can affect the results of studies into on-going language change. The authors argue that if language proficiency is not sufficiently taken into account, developmental and proficiency-related factors could be mistakenly read as change on a societal level.
Lähdeviitteet
Andringa, Sible – Dąbrowska, Ewa 2019: Individual differences in first and second language ultimate attainment and their causes. – Language Learning 69 (1) s. 5–12. https://doi.org/10.1111/lang.12328.
Balota, David. A. – Pilotti, Maura – Cortese, Michael J. 2001: Subjective frequency estimates for 2,938 monosyllabic words. – Memory & Cognition 29 (4) s. 639–647. https://doi.org/10.3758/BF03200465.
Barr, Dale J. 2013: Random effects structure for testing interactions in linear mixed-effects models. – Frontiers in Psychology 4 s. 328. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00328.
Bauer, Laurie 2001: Morphological productivity. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511486210.
Bell, Allan 1997: Language style as audience design. – Nikolaus Coupland & Adam Jaworski (toim.), Sociolinguistics. A reader and coursebook s. 240–250. Basingstoke: Macmillan. https://doi.org/10.1017/S004740450001037X.
Berman, Ruth (toim.) 2004: Language development across childhood and adolescence. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/tilar.3.
Berman, Ruth 2004: Between emergence and mastery. The long developmental route of language acquisition. – Ruth A. Berman (toim.), Language development across childhood and adolescence s. 9–34. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/tilar.3.05ber.
Berman, Ruth 2016: Linguistic literacy and later language development. – J. Petera, Melina Aparici, Elisa Rosado & Naymé Salas (toim.), Written and spoken language development across the lifespan. Essays in honour of Liliana Tolchinsky s. 181–200. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21136-7_12.
Bernstein, Basil 1971: Class, codes and control. Volume 1. Theoretical studies towards a sociology of language. London: Routledge & Kegan Paul.
Bertram, Raymond– Laine, Matti – Virkkala, Minna 2000: The role of derivational morphology in vocabulary acquisition. Get by with a little help from my morpheme friends. – Scandinavian Journal of Psychology 41 (4) s. 287–296. https://doi.org/10.1111/1467-9450.00201.
Birdsong, David 2012: Three perspectives on non-uniform linguistic attainment. – Linguistic Approaches to Bilingualism 2 (3) s. 255–259. https://doi.org/10.1075/lab.2.3.02bir.
Bloomfield, Leonard 1970 [1927]: Literate and illiterate speech. – Charles F. Hockett (toim.), A Leonard Bloomfield anthology s. 147–156. Bloomington: Indiana University Press. https://doi.org/10.2307/451863.
Carlisle, Joanne F. 2000: Awareness of the structure and meaning of morphologically complex words. Impact on reading. – Reading and Writing 12 s. 169–190. https://doi.org/10.1023/A:1008131926604.
Chambers, Jack K. 1995: Sociolinguistic theory. Linguistic variation and its social significance. Oxford: Blackwell.
Chipere, Ngoni 2003: Understanding complex sentences. Native speaker variation in syntactic competence. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230005884.
Coppieters, René 1987: Competence differences between native and near-native speakers. – Language 63 (3) s. 544–573. https://doi.org/10.2307/415005.
Dąbrowska, Ewa 2012: Different speakers, different grammars. Individual differences in grammatical abilities. – Linguistic Approaches to Bilingualism 2 (3) s. 219–253. https://doi.org/10.1075/lab.2.3.01dab.
Dąbrowska, Ewa 2015: Individual differences in grammatical knowledge. – Ewa Dąbrowska & Dagmar Divjak (toim.), Handbook of cognitive linguistics s. 649–667. Berlin: de Guyter. https://doi.org/10.1515/9783110292022-033.
Dąbrowska, Ewa 2019: Experience, aptitude, and individual differences in linguistic attainment. A comparison of native and nonnative speakers. – Language Learning 69 (1) s. 72–100. https://doi.org/10.1111/lang.12323.
Danzig, Arnold 1995: Applications and distortions of Basil Bernstein’s code theory. – Alan R. Sadovnik (toim.), Knowledge and pedagogy. The sociology of Basil Bernstein s. 145–170. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
Ellis, Nick 2012: Variable competence. – Linguistic Approaches to Bilingualism 2 (3) s. 264–268. https://doi.org/10.1075/lab.2.3.04ell.
Eronen, Riitta 2002: Ylioppilasaineen ja sen arvostelun avainsanoja. – Kielikello 2/2002.
Gleitman, Lila R. – Gleitman, Henry 1970: Phrase and paraphrase. Some innovative uses of language. New York: W. W. Norton & Company Inc.
Hadley, Pamela A. – Rispoli, Matthew 2012: A lifespan perspective on individual differences in grammatical abilities. – Linguistic Approaches to Bilingualism 2 (3) s. 269–272. https://doi.org/10.1075/lab.2.3.05had.
Halliday, M. A. K. 1985: Spoken and written language. Victoria: Deakin University.
Halliday, M. A. K. 1995: Language and the theory of codes. – Alan R. Sadovnik (toim.), Knowledge and pedagogy. The sociology of Basil Bernstein s. 127–143. Norwood, N. J.: Ablex Pub. Corp.
Harris, Roy 1980: The language-makers. Ithaca, New York: Cornell University Press.
Hudson, Richard A. 1980: Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Hulstijn, Jan H. 2011: Language proficiency in native and nonnative speakers. An agenda for research and suggestions for second-language assessment. – Language Assessment Quaterly 8 (3) s. 229–249. https://doi.org/10.1080/15434303.2011.565844.
Hulstijn, Jan H. 2015: Language proficiency in native and non-native speakers. Theory and research. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/lllt.41.
Hulstijn, Jan H. 2019: An individual-differences framework for comparing nonnative with native speakers. Perspectives from BLC theory. – Language Learning 69 (1) s. 157–183. https://doi.org/10.1111/lang.12317.
Hurn, Christopher J. 1985 [1978]: The limits and possibilities of schooling. An introduction to the sociology of education. Toinen painos. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
Hyde, Janet 2005: The gender similarities hypothesis. – American Psychologist 60 (6) s. 581–592. https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.6.581.
Hyde, Janet – Linn, Marcia 1988: Gender differences in verbal ability. A meta-analysis. – Psychological Bulletin 104 (1) s. 53–69. https://doi.org/10.1037/0033-2909.104.1.53.
Hymes, Dell H. 1974 [1972]: On communicative competence. – John B. Pride & Janet Holmes (toim.), Sociolinguistics. Selected readings s. 269–293. Harmondsworth: Penguin.
Itkonen, Esa 1978: Grammatical theory and metascience. A critical investigation into the methodological and philosophical foundations of ‘autonomous’ linguistics. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/cilt.5.
Itkonen, Esa 2003: What is language? A study in the philosophy of language. Yleisen kielitieteen julkaisuja 8. Turku: Turun yliopisto.
Itkonen, Esa 2005: Analogy as structure and process. Approaches in linguistics, cognitive psychology and philosophy of science. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/hcp.14.
Itkonen, Esa – Pajunen, Anneli 2010: Empiirisen kielitieteen metodologia. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Kerswill, Paul 1996: Children, adolescents, and language change. – Language Variation and Change 8 (2) s. 177–202. https://doi.org/10.1017/S0954394500001137.
Kerswill, Paul 2007: Social class. – Carmen Llamas, Louise Mullany & Peter Stockwell (toim.), The Routledge companion to sociolinguistics s. 51–61. London: Routledge.
Keuleers, Emmanuel – Stevens, Michaël – Mandera, Paweł – Brysbaert, Marc 2015: Word knowledge in the crowd. Measuring vocabulary size and word prevalence in a massive online experiment. – The Quarterly Journal of Experimental Psychology 68 (8) s. 1665–1692. https://doi.org/10.1080/17470218.2015.1022560.
Kidd, Evan – Donnelly, Seamus – Christiansen, Morten H. 2018: Individual differences in language acquisition and processing. – Trends in Cognitive Sciences 22 (2) s. 154–169. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.11.006.
King, Robert D. 1969: Historical linguistics and generative grammar. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Kivinen, Osmo – Hedman, Juha 2017: Ylioppilastutkinnon suorittaneiden ikäluokkaosuudet laskussa. https://blogit.utu.fi/utu/2017/02/07 (20.8.2020).
Koivisto, Vesa 2013: Suomen sanojen rakenne. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Kurki, Tommi 2005: Yksilön ja ryhmän kielen reaaliaikainen muuttuminen. Kielenmuutosten seuraamisesta ja niiden tarkastelussa käytettävistä menetelmistä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Kurki, Tommi 2013: Näennäisaikametodi ja muutosmallit. – Sananjalka 55 s. 202–212.
Laasanen, Mikko 2021: Meneillään oleva kielenmuutos ja kielellinen vaihtelu. Variationistisen sosiolingvistiikan teoriaa. Tampereen yliopiston väitöskirjat 429. Tampere: Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1992-2.
Labov, William 1969: A study of Non-Standard English. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics.
Labov, William 1970: The logic of nonstandard English. – James E. Alatis (toim.), Linguistics and the teaching of English to speakers of other languages or dialects. Georgetown university round table on languages and linguistics 1969 s. 1–39.
Labov, William 1994: Principles of linguistic change. Volume 1. Internal factors. Oxford: Blackwell.
Labov, William 2001: Principles of linguistic change. Volume 2. Social factors. Oxford: Blackwell.
Laine, Matti – Virtanen, Patrik 1999: WordMill. Lexical Search Program. Turku: University of Turku.
Larsen, J. – Nippold, Marilyn A. 2007: Morphological analysis in school-age children. Dynamic assessment of a word learning strategy. – Language, Speech and Hearing Services in Schools 38 (3) s. 201–212. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2007/021).
Leino, Pentti 1992: Ylioppilasaineiden kielivirheet. Mistä ne kertovat? – Anita Julin, Kaija Parko, Pirkko Tiuraniemi & Sakari Viinamäki (toim.), Ylioppilasaineita 1992 s. 170–188. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Leino, Pentti 2002: Ylioppilasaine – äidinkielen taitojen mittari. – Kielikello 2/2002.
Leminen, Alina – Smolka, Eva – Duñabeitia, Jon A. – Pliatsikas, Christos 2019: Morphological processing in the brain. The good (inflection), the bad (derivation) and the ugly (compounding). – Cortex 116 s. 4–44. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2018.08.016.
Maybin, Janet 2007: Language and education. – Carmen Llamas, Louise Mullany & Peter Stockwell (toim.), The Routledge companion to sociolinguistics s. 157–163. London: Routledge.
Mustanoja, Liisa 2011: Idiolekti ja sen muuttuminen. Reaaliaikatutkimus Tampereen puhekielestä. Tampere: Tampereen yliopisto.
Mäkilähde, Aleksi – Leppänen, Ville – Itkonen, Esa (toim.) 2019: Normativity in language and linguistics. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/slcs.209.
Nippold, Marilyn A. 2004: Research on later language development. International perspectives. – Ruth A. Berman (toim.), Language development across childhood and adolescence s. 1–8. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/tilar.3.04nip.
Nippold, Marilyn A. 2007: Later language development. School-age children, adolescents, and young adults. Kolmas painos. Austin, TX: PRO-ED.
Nippold, Marilyn A. – Frantz-Kaspar, Megan W. – Vigeland, Laura M. 2017: Spoken language production in young adults. Examining syntactic complexity. – Journal of Speech, Language and Hearing Research 60 (5) s. 1339–1347. https://doi.org/10.1044/2016_JSLHR-L-16-0124
Nippold, Marilyn A. – Sun, Lei. 2008: Knowledge of morphologically complex words. A developmental study of older children and young adolescents. – Language, Speech, and Hearing Services in Schools 39 (3) s. 365–373. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2008/034).
Nummenmaa, Tapio 2021: Tilastotieteen käsikirja. Helsinki: Tammi.
Pajunen, Anneli – Honko, Mari (toim.) 2021: Suomen kielen hallinta ja kehitys. Peruskoululaiset ja nuoret aikuiset. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Pajunen, Anneli – Itkonen, Esa 2022: How we know the meaning of adjectives: by intuition or by context. Esitelmä 19.8.2022. The 8th conference of Scandinavian association for language and cognition. Åbo Akademi University. https://blogs2.abo.fi/salc8/wp-content/uploads/sites/208/2022/06/Abstract-book.pdf (5.8.2022).
Pajunen, Anneli – Itkonen, Esa – Vainio, Seppo 2015: Sanamerkityksen hallinta nuorilla aikuisilla. – Virittäjä 119 (2) s. 160–187.
Pajunen, Anneli – Virtanen, Patrik 2002a: Helsingin Sanomat 2000–2001. Morfosyntaktisesti analysoitu tietokanta, 24 miljoonaa sananmuotoa.
Pajunen, Anneli – Virtanen, Patrik 2002b: Savon Sanomat 2000–2001. Morfosyntaktisesti analysoitu tietokanta, 8 miljoonaa sananmuotoa.
Palander, Marjatta 2005: Lapsuudesta keski-ikään. Seuruututkimus itäsavolaisen yksilömurteen kehityksestä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Paunonen, Heikki 1995: Puhesuomen muuttuva omistusmuotojärjestelmä. – Virittäjä 99 (4) s. 501–531.
Psykologiliitto 2018. Kognitiivisten testien sanalliset luokitukset. https://www.psyli.fi/wp-content/uploads/2020/08/Kognitiivisten-testien-sanalliset-luokitukset_16.5.2018.pdf (31.7.2022).
Ravid, Dorit 2004: Derivational morphology revisited. Later lexical development in Hebrew. – Ruth A. Berman (toim.), Language development across childhood and adolescence s. 53–81. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/tilar.3.07rav.
Ravid, Dorit 2005: Emergence of linguistic complexity in later language development. Evidence from expository text construction. – Hava Bat-Zeev Shyldkrot & Dorit Ravid (toim.), Perspectives on language and language development. Essays in the honor of Ruth A. Berman s. 337–355. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-7911-7_25.
Ravid, Dorit – Avidor, Avraham 1998: Acquisition of derived nominal in Hebrew. Developmental and linguistics principles. – Journal of Child Language 25 (2) s. 229–266. https://doi.org/10.1017/S0305000998003419.
Ravid, Dorit – Tolchinsky, Liliana 2002: Developing linguistic literacy. A comprehensive model. – Journal of Child Language 29 (2) s. 417–447. https://doi.org/10.1017/S0305000902005111.
R Core Team 2021: R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/.
Räisänen, Alpo 1988: Suomen kielen u-johtimiset verbit. Helsinki. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Salas, Naymé – Llauradó, Anna – Castillo, Christina – Taulé, Mariona – Martí, M. Antònia 2016: Linguistic correlates of text quality from childhood to adulthood. – Joan Perera, Melina Aparici, Elisa Rosado & Naymé Salas (toim.), Written and spoken language development across the lifespan. Essays in honour of Liliana Tolchinsky s. 307–326. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21136-7_18.
Sankoff, Gillian 2005: Cross-sectional and longitudinal studies. – Norbert Dittmar, Klaus J. Mattheier & Ammon Ulrich (toim.), Sociolinguistics. An international handbook of the science of language and society s. 1003–1013. Berlin: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110171488.2.7.1003.
Sankoff, Gillian – Blondeau, Hélène 2007: Language change across the lifespan. /r/ in Montreal French. – Language 83 (3) s. 560–588. https://doi.org/10.1353/LAN.2007.0106.
Sankoff, Gillian – Blondeau, Hélène – Charity, Anne 2001: Individual roles in a real-time change. Montreal (r->R) 1947–1995. – Hans Van de Velde & Roeland van Hout (toim.), ‘r-atics. Sociolinguistic, phonetic and phonological characteristics of /r/ s. 141–157. Etudes & Travaus n04. Bruxelles: Institut des Langues Vivantes et de Phonétique.
Schmitt, Norbert 2010: Researching vocabulary. A vocabulary research manual. Hampshire: Palgrave and Macmillan.
Soveri, Anna – Lehtonen, Minna – Laine, Matti 2007: Word frequency and morphological processing in Finnish revisited. – The Mental Lexicon 2 (3) s. 359–385. https://doi.org/0.1075/ml.2.3.04sov.
Štekauer, Pavol – Valera, Salvador – Körtvélyessy, Lívia 2012: Word-formation in the world’s languages. A typological survey. Cambridge: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511895005.
Suomen kielen käänteissanakirja 1979 [1971]. Koostannut Tuomo Tuomi. 2., korjattu painos. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Tagliamonte, Sali 2012: Variationist sociolinguistics. Change, observation, interpretation. Oxford: Wiley-Blackwell.
Tagliamonte, Sali – Alexandra, D’Arcy 2009: Peaks beyond phonology. Adolescence, incrementation and language change. – Language 85 (1) s. 58–108. https://doi.org/10.1353/lan.0.0084.
Tolchinsky, Liliana 2004: The nature and scope of later language development. – Ruth A. Berman (toim.), Language development across childhood and adolescence s. 233–247. Amsterdam: Benjamins. https://doi.org/10.1075/tilar.3.15tol.
Vainio, Seppo – Pajunen, Anneli – Häikiö, Tuomo 2019: Acquisition of Finnish derivational morphology. School-age children and young adults. – First Language 39 (2) s. 139–157. https://doi.org/10.1177/0142723718805185.
Wang, Wei-Chun & Yonelinas, Andrew, P. 2012: Familiarity is related to conceptual implicit memory. An examination of individual differences. – Psychonomic Bulletin & Review 19 (6) s. 1154–1164.
Wardhaugh, Ronald 1998 [1986]: An introduction to sociolinguistics. Kolmas painos. Oxford: Blackwell.
Wechsler Adult Intelligence Scale IV 2008. Helsinki: Hogrefe Psykologien kustannus.
Whitney, William Dwight 1971 [1867]: Language and the study of language. Twelve lectures on the principles of linguistic science. – Michael Silverstein (toim.), Whitney on language. Selected writings on William Dwight Whitney s. 7–110. Cambridge, MA: The MIT Press.
Whitney, William Dwight 1979 [1875]: The life and growth of language. An outline of linguistic science. New York: Dover Publications, Inc.
Wolf Nelson, Nichola – Van Meter, Adelia M. 2007: Measuring written language ability in narrative samples. – Reading and Writing Quarterly 23 (3) s. 287–309. https://doi.org/10.1080/10573560701277807.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Jokaisesta Virittäjässä julkaistavasta kirjoituksesta solmitaan lehden ja tekijän tai tekijöiden edustajan kanssa kustannussopimus. Virittäjän kustannussopimus pohjautuu väljästi Tiedekustantajien liiton sopimusmalliin. Kustannussopimus kattaa kirjoituksen julkaisun Virittäjän paperi- ja/tai verkkolehdessä. Lisäksi se ennakoi sähköisen julkaisun ja arkistoinnin mahdollisia tulevia tarpeita.
Tekijänoikeuksista saa lisätietoa Kopioston sivuilta. Virittäjä on tieteellinen aikakausjulkaisu, joka ei tavoittele kaupallista hyötyä vaan kustannussopimuksen tavoitteena on tunnustaa tekijän moraaliset oikeudet teokseen ja mahdollistaa Virittäjän tarjoama tieteellisen tiedon levittäminen niin painetussa muodossa kuin sähköisillä foorumeilla.