Selvästi ja vähemmän selvästi vastaamistoiminnan ehdoilla – topikaalisesta johdonmukaisuudesta institutionaalisessa verkkokeskustelussa [Topical continuity in institutional online discussion: Connecting inter-turn coherence cues and answer activity]
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan topikaalista johdonmukaisuutta institutionaalisessa asynkronisessa verkkokeskustelussa. Topikaalinen johdonmukaisuus tarkoittaa verkkokeskustelun vuorojen välisen yhteyden osoittamista johdonmukaisella toiminnalla huolimatta teknisistä rajoituksista. Johdonmukaisuutta analysoidaan viestiketjun aloitusvuoron ja siihen suoraan vastaavien vuorojen välillä topiikin jatkamisen näkökulmasta. Topiikin jatkaminen nähdään toiminnallisena ilmiönä, joka on tarkasteltavissa erilaisten tulkintavihjeiden kautta. Lähestymistapana on teknologiavälitteisen viestinnän tutkimuksen ja keskustelunanalyysin yhdistelmä, johon on sovellettu myös institutionaalisen, erityisesti opiskelutilanteiden, vuorovaikutuksen tutkimusta.
Artikkelin aineisto koostuu yliopisto-opiskelijoiden kielikurssin Tieteellinen kirjoittaminen suomeksi keskusteluharjoituksista vuosilta 2009−2010. Ne käytiin pienryhmissä Moodle-oppimisympäristössä, ja niiden aiheena oli tieteen popularisointi. Keskusteluharjoitukseen liittyi kysymysmuotoinen tehtävänanto, jonka pohjalta tuotetuissa viestiketjuissa vastattiin kysymyksiin. Tutkimuskohteeksi muodostui vuoroissa todentuva institutionaalinen vastaamistoiminta. Tarkastelussa oli 32 viestiketjun aloitusvuoron lisäksi 63 aloitusvuoroon suoraan kytkettyä vuoroa.
Analyysin tuloksena on nähtävissä erilaisten keinojen ja tulkintavihjeiden jatkumo, jonka varassa keskustelun osallistujat osoittavat topiikin jatkamisen ja vastaamistoiminnan laadun suhteessa viestiketjun aloitusvuoroon. Vastaamistoiminta esimerkiksi vaihtelee täydentävästä ja samanmielisyyttä osoittavasta toiminnasta itsenäisempään vastaamiseen, jossa korostetaan omaa osaamista. Jatkumolla liikutaan selvästä johdonmukaisuuden osoittamisesta vähemmän selvään osoittamiseen, jossa vuorojen välistä yhteyttä ja topiikin jatkumista on tulkittava ilman eksplisiittisiä vihjeitä. Tällöin tulkinta perustuu keskustelun institutionaaliseen kehykseen ja siihen, että vastaamistoiminnan jatkaminen on tällaisessa keskustelussa odotuksenmukaista. Osallistujat osoittavat kuitenkin hallitsevansa tämän, sillä keskustelu pysyy koossa ja ymmärrettävänä.
---
Topical continuity in institutional online discussion:
Connecting inter-turn coherence cues and answer activity
The article examines topical continuity in institutional, asynchronous online discussion. By using the concept of topical continuity it is argued that inter-turn coherence can be achieved through actions that are logically constructed to be contingent from another in spite of, or in addition to, the technical limitations of the online discussion forum. Topical continuity is examined by looking at the relation between initiating turns and turns that respond directly to the initiations via the reply to previous message function. The ways to establish inter-turn coherence are shown to be related to (the development of) topic continuation and different kinds of coherence cues that participants employ to make sense of the conversation.
The data is analysed using an integrated approach, in which conversation analysis is combined with research on computer-mediated communication and institutional interaction in learning settings. The data was collected from the online university course Academic Writing in Finnish during the academic years 2009 and 2010. The discussion forum was part of the Moodle virtual learning space and the discussion topic focused on the ways in which science can be made popular and more understandable. Students were asked to discuss the topic with the help of set questions. The institutional task of answering the questions was then selected as the main focus of the study. In total 32 initiating turns and 63 contingently built response turns were selected for closer analysis.
The findings reveal that the participants employ a range of inter-turn coherence cues that can be seen to form a continuum from very explicit to more implicit. Alongside these, the participants construct their actions in ways that show their orientation to the other participants’ turns, how they are able to tie their responses to the preceding turns, and how they are capable of displaying their own knowledge at the same time. The findings also reveal that all this is done without creating problems of staying on-topic or keeping the discourse coherent. Moreover, the institutional context of the discussions both supports and shapes the topical continuity discovered in the study. To that end, the findings support previous research on coherence and topicality in online discussions, while providing new insights by having combined the examination of the coherence cues and the answer activity.