Yhteisöllinen oppiminen hoitotyön simulaatio-opetuksessa
Abstrakti
Terveysalan opinnoissa yhteisöllistä oppimista ja simulaatiota hyödynnetään yhä enemmän. Tutkimuksemme tuottaa tietoa yhteisöllisestä oppimisesta hoitotyön simulaatio-opetuksen kontekstissa. Simulaatio-opetuksen yleinen tavoite on valmistaa ammattikorkeakouluopiskelijoita kohtaamaan työelämän keskeisiä potilastilanteita.
Selvitämme, millaisia yhteisöllistä oppimista tukevia ja haastavia tekijöitä sairaanhoitajaopiskelijat kokevat hoitotyön yhteisöllisessä simulaatio-opetuksessa. Tutkimusaineistona käytimme opiskelijoiden kirjoittamia verkkopäiväkirjoja, jotka analysoimme temaattista analyysia hyödyntäen.
Tutkimustulokset kuvaavat yhteisöllistä oppimista tukevia ja haastavia tekijöitä. Yhteisöllistä oppimista tukeviksi tekijöiksi opiskelijat kuvasivat opiskelijaa itseään, esimerkiksi rooleissa toimiminen ja motivaation ylläpitäminen, sekä ryhmää koskevia tekijöitä, kuten vertaistuen saaminen, sitoutuminen yhteiseen tekemiseen ja dialoginen vuorovaikutus. Opiskelijoiden yhteisöllistä oppimista haastavat epämiellyttävät kokemukset, parityöskentelyn jännitteet, rooleihin sisältyvät rasitteet simulaatioissa ja oppimiskeskustelun hankaluudet.
Tuloksia voidaan hyödyntää simulaatio-opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulosten pohjalta erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota siihen, että opiskelijat saavat toimia erilaisissa rooleissa simulaatio-opetuksessa. Simulaatioiden jälkeen tulee varata riittävästi aikaa opettajan ja opiskelijoiden yhdessä käytäviin oppimiskeskusteluihin.
Copyright (c) 2024 Kirjoittajat
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.