Työ, asiantuntijuus ja oppiminen

tutkimuksen uutta paradigmaa etsimässä

  • Annikki Järvinen
  • Leila Kontkanen
  • Esa Poikela
  • Kari Stachon
  • Hannu Valkama
Avainsanat: organisaatiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p272], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], asiantuntijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p15085], reflektiivisyys, reflektio [http://www.yso.fi/onto/yso/p23563], yhteiskuntatieteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p10429], toimintatutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p182], organisaatiopsykologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p11991], tietotyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12926], tietoyhteiskunta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2011]

Abstrakti

Tavallisesti yhteiskunnallisen tutkimuksen lähestymistavoissa on vedetty paradigmaattista rajaa yhteiskunta–makrotason ja yksilö–mikrotason tutkimustapojen välillä. Edellinen on keskittynyt yksilöiden ja ryhmien toiminnan reunaehtoja tarkastelevaan rakenteelliseen analyysiin, kun taas jälkimmäinen on tyytynyt analysoimaan yksilön ja ryhmientoimintaa annettujen rakenteiden puitteissa. Tässä artikkelissa haetaan tutkimusotetta, jonka avulla työtä ja asiantuntijuutta sekä oppimista koskevissa käsityksissä tapahtunutta muutosta analysoidaan sekä mikro- että makrotason yhdentävänä prosessina.

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 1, 1995
Viittaaminen
Järvinen, A., Kontkanen, L., Poikela, E., Stachon, K., & Valkama, H. (1995). Työ, asiantuntijuus ja oppiminen: tutkimuksen uutta paradigmaa etsimässä. Aikuiskasvatus, 15(2), 76–84. https://doi.org/10.33336/aik.92314