Koulussa ja työssä oppimisen ehdot ja mahdollisuudet

Avainsanat: oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225], koulunkäynti [http://www.yso.fi/onto/yso/p10624], työelämäyhteydet [http://www.yso.fi/onto/yso/p22227], työyhteisötaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24888], osaamisen kehittäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p38391], ongelmanratkaisu [http://www.yso.fi/onto/yso/p6006]

Abstrakti

Ongelma oppimisesta tulee, kun se irrotetaan itse toiminnasta, kun se ei ole mielekästä eikä se motivoi. Jos ongelma on itse työssä, ei kenties ole järkevintä eristää tekijöitä työstä koulutukseen, vaan etsiä ratkaisut työkontekstissa. Työssä oppimisen yksi olennainen este on siis itse työn organisointi. Jos on tarkoitus saada koko väestö innostettua elinikäiseen oppimiseen, kannattaisi panostaa sellaisten työnorganisointitapojen etsintään, jotka saavat ihmiset itse ottamaan osaamisensa edistämisen omaksi asiakseen.

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 1, 2000
Viittaaminen
Kivinen, O., & Silvennoinen, H. (2000). Koulussa ja työssä oppimisen ehdot ja mahdollisuudet. Aikuiskasvatus, 20(4), 306–315. https://doi.org/10.33336/aik.93314