Tunteiden kognitiivisuus ja oppiminen

  • Tapio Puolimatka
Avainsanat: oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103] - tunteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p3485], tunteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p3485], oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], kasvatusfilosofia

Abstrakti

Tunteet eivät ole järjen vastakohta vaan järjellisen ajattelun perusta. Tunteet tarjoavat informaatiota, jota ilman järki ei pysty muodostamaan kokonaisvaltaista käsitystä todellisuudesta. Tunteet vaikuttavat siihen, mitä havaitsemme, minkälaisia päätelmiä teemme ja millaisiin luoviin ajatuksiin saamme herätteitä. Toisaalta järkeä tarvitaan tunteiden tarjoaman informaation pätevyyden arvioimiseen. Tunteilla on tärkeä merkitys oppimisprosessia motivoivina tekijöinä. Niinpä tunteet ja järki ovat oppimisessa molemminpuolisessa vuorovaikutuksessa.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 2004
Viittaaminen
Puolimatka, T. (2004). Tunteiden kognitiivisuus ja oppiminen. Aikuiskasvatus, 24(2), 102–110. https://doi.org/10.33336/aik.93549