Rakentava ongelmanratkaisudialogi – tärkeä taito, joka tuntuu vaikealta oppia

  • Matti Kuittinen
Avainsanat: ongelmanratkaisu [http://www.yso.fi/onto/yso/p6006], dialogi, oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], oppimisteoriat [http://www.yso.fi/onto/yso/p21683]

Abstrakti

Ihmiset pystyvät hyvin helposti nimeämään rakentavan palautteen tunnusmerkit, mutta näiden noudattaminen on erittäin vaikeaa emotionaalisesti vaikeassa asiassa. Vakaista aikomuksista huolimatta meidän on äärimmäisen vaikea siirtyä yksinpuolisesta syyttelevästä ja neuvovasta kommunikaatiotyylistä kohti molemminpuolista ja tasavertaista varsinaisen asian tutkiskelua. Tasavertainen vuoropuhelu edellyttää voimakasta kognitioiden uudelleen määrittämistä eli transformatiivista oppimista. Tämä tuottaa koulutuksissa pikemmin oppimisen vastustusta kuin halua oppia uusia taitoja.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 2004
Viittaaminen
Kuittinen, M. (2004). Rakentava ongelmanratkaisudialogi – tärkeä taito, joka tuntuu vaikealta oppia. Aikuiskasvatus, 24(3), 214–221. https://doi.org/10.33336/aik.93567