Argumentaatio monitieteisen opetuksen edellytyksenä

  • Eeva Aarnio
  • Mikko Jäkälä
  • John Pajunen
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], opetuksen kehittäminen, yliopistopedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p14149], monitieteisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p11916], argumentointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p12814], tiedonhankinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2961], retoriikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p563], uskottavuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9971]

Abstrakti

Monitieteisyys, poikkitieteisyys, tieteidenvälisyys ja tieteiden välisten rajojen tahi raja-aitojen ylittäminen ovat ajan hengen mukaisia käsitteitä opetuksen kehittämisessä. Pohdimme artikkelissamme monitieteisyyden problematiikkaa ja käsitettä sekä monitieteisen opetuksen elementtejä kahden opintojakson avulla. Kirjoittajille monitieteinen opetus avautuu argumentaation, yhteistoiminnan sekä tiedonhankinnan ja -hallinnan taitojen kautta. Esittelemme kaksi opintojaksoa, joista toinen perehdyttää argumentaation ja retoriikan perusteisiin ja toinen teledemokratian ilmiöön. Käytämme näitä kahta sisällöltään ja toteutustavaltaan erilaista opintojaksoa esimerkkinä siitä, millaista etua monitieteisestä opetuksesta voi olla opiskelijoille ja opettajille.

Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
syys 15, 2004
Viittaaminen
Aarnio, E., Jäkälä, M., & Pajunen, J. (2004). Argumentaatio monitieteisen opetuksen edellytyksenä. Aikuiskasvatus, 24(3), 238–247. https://doi.org/10.33336/aik.93570