Naistutkijaksiko tiedemaailmassa? – ohjauksen jännitteitä
Avainsanat:
jatkokoulutus, tutkimustyö, väitöskirjat, ohjaus, pedagogiikka, tiedenaiset, tiedeyhteisöt
Abstrakti
Ohjaussuhteissa on aina kyse monimuotoisista vuorovaikutussuhteista. Ohjaaja auttaa jatko-opiskelija akateemisiin toimintakulttuureihin tutustumisessa ja tutkimuksessa tarvittavien sosiaalisten yhteyksien luomisessa sekä taitojen hankkimisessa. Ohjaussuhteet ovat ihmissuhteita, joissa kysymys on kohtaamisesta. Elementtejä ovat välittäminen, kuunteleminen ja vastaaminen. Artikkelissa käsitellään paitsi jatko-opiskelijan ohjausta sinänsä, erityisesti naistutkijan kokemuksia ohjauksesta. Kirjoittaja kuvaa kolmea ohjauksen metaforaa, joiden avulla voidaan avata keskustelua tutkimustyön ohjauksesta.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 2005
Viittaaminen
Saarinen, J. (2005). Naistutkijaksiko tiedemaailmassa? – ohjauksen jännitteitä. Aikuiskasvatus, 25(1), 17–23. https://doi.org/10.33336/aik.93601