Yliopistopedagogisen asiantuntemuksen jäljillä
Avainsanat:
yliopistot, tieto, arvot, yhteisöt, asiantuntijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p15085], tiedepolitiikka, yhteiskunnalliset vaikutukset, tutkimus-ja kehittämistoiminta, opetussuunnitelman kehittäminen, yliopiston ja elinkeinoelämän suhteet
Abstrakti
Yliopiston tärkein olemassaolon oikeutus on ollut tiedon tuottaminen, ja tieto itsessään on yliopistoinstituution päämääränä. Tieto itseisarvona on kuitenkin ammentunut legitimaatiolähteenä tyhjiin. Jälkiteollisessa yhteiskunnassa yliopisto on menettänyt asemansa tärkeimpänä tiedon tuottamisen ja jakamisen instituutiona, väittää aikamme tunnettu sosiologi, professori Gerard Delanty. Artikkelissa pohdiskellaan yliopistoa tietoinstituutiona yliopistopedagogiasta ja sen uudistumisesta käsin. Pedagogisen reformin vaikeus on kuitenkin kulttuurisen muutoksen vaikeudessa, kirjoittaja toteaa.
Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
Feb 15, 2005
Viittaaminen
Poikela, E. (2005). Yliopistopedagogisen asiantuntemuksen jäljillä. Aikuiskasvatus, 25(1), 58–66. https://doi.org/10.33336/aik.93605