Inklusiivinen asiantuntijavuorovaikutus päihdekuntoutuksessa

  • Minna Mattila-Aalto
Avainsanat: päihdeongelmaiset, kuntoutujat, kuntoutus, tukimuodot, aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], inkluusio, vuorovaikutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10591]

Abstrakti

Työn alla olevassa väitöskirjatutkimuksessaan Minna Mattila-Aalto tavoittelee sitä vuorovaikutusta ja niitä vuorovaikutuksen osapuolia, joilla on merkitystä päihdeongelmasta kuntoutumisessa. Keskeistä vuorovaikutussuhteissa on luottamuksen rakentuminen. Opinnollinen kuntoutus tarjoaa sekä itsenäisesti että päihde-ehtoisten sosiaali- ja terveyspalvelujen avulla vieroittautuneille ihmisille väylän kuntoutua ja päästä irti entisistä kielteisiksi muodostuneista elämänorientaatioista ja sosiaalisista suhteista. Tällöin suhde opinnollisen kuntouksen ammattilaisiin koetaan tärkeämmäksi kuin suhde vertaisiin opiskelijoihin.
Viittaaminen
Mattila-Aalto, M. (2007). Inklusiivinen asiantuntijavuorovaikutus päihdekuntoutuksessa. Aikuiskasvatus, 27(4), 266–278. https://doi.org/10.33336/aik.93780