Lukutaitotutkimuksen käsitekartta

  • Mikko Perkiö
Avainsanat: käsiteanalyysi [http://www.yso.fi/onto/yso/p19406], lukutaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11405], miellekartat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5364], Aikuiskasvatuksen vuoden tiedeartikkelit, perustaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p20973], Freire-pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p7961], vähemmistöt [http://www.yso.fi/onto/yso/p5740], eriarvoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3478], sosiokulttuuriset tekijät [http://www.yso.fi/onto/yso/p21870]

Abstrakti

Monikulttuurisessa maailmassa lukutaito liittyy poliittiseen kamppailuun oikeudesta omaan kulttuuriin ja identiteettiin. Suuren osan maailman väestöä täytyy opetella uusi kieli pystyäkseen käymään koulua. Puolet maailman koulupudokkaista onkin niitä, joiden äidinkielellä ei saa kouluopetusta. Lukutaito on siis sekä vallankäytön että vapauttamisen väline. Ihmisen pitkä historia on pitkälti kuitenkin ollut suullisen kulttuurin historiaa. Kirjallisuuteen perustuvassa artikkelissaan Mikko Perkiö erittelee kuutta lukutaitotutkimuksen viitekehystä ja niihin liittyviä lukutaidon määritelmiä.

Viittaaminen
Perkiö, M. (2008). Lukutaitotutkimuksen käsitekartta. Aikuiskasvatus, 28(2), 105–116. https://doi.org/10.33336/aik.93810