Osallisuus ja hyvinvointi tiedeyhteisössä
tohtoriopiskelijoiden kokemuksia
Avainsanat:
tiedeyhteisöt, tutkijakoulutus, tohtorikoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21717], tutkijakoulut, opintojen keskeyttäminen, hyvinvointi, yhteisöllisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p5522], oppimisympäristö [http://www.yso.fi/onto/yso/p4835], perinne, tiedonkäsitys, oppimiskäsitykset, osallistuminen
Abstrakti
Kolmea yliopistoa koskeneessa tutkimuksessa selvitettiin sitä, minkälainen yhteys tiedeyhteisöllä ja siihen kuulumisen kokemuksella voi olla tohtoriopintojen pitkittymiseen tai keskeyttämiseen. Tiedeyhteisö näyttäytyy tohtoriopiskelijoille useimmiten mikrotason käytäntöyhteisönä, kuten tutkimusryhmänä tai yksikkönä ja lähityötovereina. Kokemus tiedeyhteisöstä saattaa muodostua niin voimannuttavaksi kuin kuormittavaksikin. Koetun hyvinvoinnin ja opintojen etenemisen yhteys viittaa siihen, että tohtoriopiskelijan hyvinvointi ei ole ainoastaan väitöskirjaprosessin sivutuote, vaan yhteydessä myös tulokseen. – Artikkelissa tarkastellaan Tampereen yliopistolla toteutettua mentorointiohjelmaa eri vuosia koskevan haastatteluaineiston pohjalta.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 2010
Viittaaminen
Stubb, J., Pyhältö, K., Soini, T., Nummenmaa, A. R., & Lonka, K. (2010). Osallisuus ja hyvinvointi tiedeyhteisössä: tohtoriopiskelijoiden kokemuksia. Aikuiskasvatus, 30(2), 106–119. https://doi.org/10.33336/aik.93868