Tutkintoja ja itsensä sivistämistä : kertomuksia aikuislukiosta

Avainsanat: vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], tasa-arvo [http://www.yso.fi/onto/yso/p2399], yleissivistys [http://www.yso.fi/onto/yso/p17294], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], elämänhistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p11596], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262]lähtöisyys, aikuislukiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p15255], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], koherenssi [http://www.yso.fi/onto/yso/p14283], yhteiskunnalliset vaikutukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p7128]

Abstrakti

Aikuislukio on ”toinen mahdollisuus” yleissivistävään peruskoulutukseen. Se on tarkoitettu erityisesti niille aikuisille, joilla syystä tai toisesta jäi lukio käymättä nuoruusiässä. Yksilöllisen uuden mahdollisuuden tarjoajana aikuislukio on siten merkittävä koulutuksellinen tasa-arvoistaja. Useimmat hakeutuvat aikuislukioon parantaakseen jatko-opintomahdollisuuksiaan ja työuraansa sekä tähdäten sosiaaliseen nousuun. Harvemmille lukio on itsensä kehittämisen ja yleissivistämisen väylä ilman elämässä etenemistavoitteita.

Viittaaminen
Siivonen, P. (2010). Tutkintoja ja itsensä sivistämistä : kertomuksia aikuislukiosta. Aikuiskasvatus, 30(3), 196–205. https://doi.org/10.33336/aik.93882