Aikuiskasvatustieteen tila ja tulevaisuus

Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], oppimisteoriat [http://www.yso.fi/onto/yso/p21683], asiantuntijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p15085], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262]lähtöisyys, tieteellinen julkaisutoiminta [http://www.yso.fi/onto/yso/p10480], tieteelliset seurat [http://www.yso.fi/onto/yso/p15505], paradigmat [http://www.yso.fi/onto/yso/p3018], yhteiskunnalliset vaikutukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p7128], poikkitieteisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p11917]

Abstrakti

Mitä aikuiskasvatukselle tieteenä ja tutkimuksena Suomessa nykyään kuuluu, on ajankohtainen kysymys: Aikuiskasvatus-lehteä on julkaistu pian 30 vuotta ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura täyttää juuri 70 vuotta. Juhlavuodet ovat mitä sopivin ajankohta kysyä, missä alalla oikein mennään ja mitä aikuiskasvatuksesta tieteenä, tutkimuksena ja käytäntönä on aiheellista sanoa. Vaikka aikuisväestön kouluttautuminen ja oppiminen laajenevat laajenemistaan, aikuiskasvatus on esimerkiksi yliopistoissa joutunut ahtaalle. Kansainvälistenkin arvioiden mukaan aikuiskasvatus on omana ja erillisenä tutkimusalueenaan tätä nykyä vaikeuksissa.

Kirjoittajat kuuluvat Aikuiskasvatus-lehden toimituskuntaan vuosina 2010–2012.

Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
syys 15, 2010
Viittaaminen
Filander, K., Jauhiainen, A., Onnismaa, J., Saloheimo, L., Silvennoinen, H., & Valkama, H. (2010). Aikuiskasvatustieteen tila ja tulevaisuus. Aikuiskasvatus, 30(3), 213–223. https://doi.org/10.33336/aik.93884