Konteksti johtamistoiminnan kehittämisen lähtökohtana

360°-palaute yksilön ja yhteisön kehittämisen välineenä

  • Annastiina Mäki
Avainsanat: jaettu johtajuus, johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], johtajuus, yhteisöllisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p5522], kehittäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p4230], arviointi, palaute [http://www.yso.fi/onto/yso/p1236], asiantuntijaorganisaatiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p272], itseohjautuvuus, alaistaidot, esimies-alaissuhde, organisaatiokulttuuri [http://www.yso.fi/onto/yso/p15382]

Abstrakti

360°-arviointi voidaan nähdä yhtenä 1990-luvun merkittävimmistä johtamisen kehittämisen innovaatioista. Siinä kerätään palautetta henkilön toiminnasta hänen kanssaan tiiviisti yhteistyötä tekeviltä henkilöiltä sekä häneltä itseltään. 360°-prosessi tulee nähdä ennen kaikkea kehittämisen, ei objektiivisuuteen pyrkivän arvioinnin työkaluna. Vaikka arviointi on nähty ennen kaikkea yksilöllisen kehittämisen välineenä, menetelmän keskeiset haasteet liittyvät palautteen tulkintaan ja sille organisaatiossa annettuun käyttötarkoitukseen.
Viittaaminen
Mäki, A. (2010). Konteksti johtamistoiminnan kehittämisen lähtökohtana: 360°-palaute yksilön ja yhteisön kehittämisen välineenä. Aikuiskasvatus, 30(4), 288–296. https://doi.org/10.33336/aik.93897