Konteksti johtamistoiminnan kehittämisen lähtökohtana
360°-palaute yksilön ja yhteisön kehittämisen välineenä
Avainsanat:
jaettu johtajuus, johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], johtajuus, yhteisöllisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p5522], kehittäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p4230], arviointi, palaute [http://www.yso.fi/onto/yso/p1236], asiantuntijaorganisaatiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p272], itseohjautuvuus, alaistaidot, esimies-alaissuhde, organisaatiokulttuuri [http://www.yso.fi/onto/yso/p15382]
Abstrakti
360°-arviointi voidaan nähdä yhtenä 1990-luvun merkittävimmistä johtamisen kehittämisen innovaatioista. Siinä kerätään palautetta henkilön toiminnasta hänen kanssaan tiiviisti yhteistyötä tekeviltä henkilöiltä sekä häneltä itseltään. 360°-prosessi tulee nähdä ennen kaikkea kehittämisen, ei objektiivisuuteen pyrkivän arvioinnin työkaluna. Vaikka arviointi on nähty ennen kaikkea yksilöllisen kehittämisen välineenä, menetelmän keskeiset haasteet liittyvät palautteen tulkintaan ja sille organisaatiossa annettuun käyttötarkoitukseen.
Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
Dec 1, 2010
Viittaaminen
Mäki, A. (2010). Konteksti johtamistoiminnan kehittämisen lähtökohtana: 360°-palaute yksilön ja yhteisön kehittämisen välineenä. Aikuiskasvatus, 30(4), 288–296. https://doi.org/10.33336/aik.93897