Koulutus, kustannus vai investointi?

Koulutuksen vaikuttavuus taloustieteellisenä ongelmana

  • Reijo Raivola Oulun yliopisto
Avainsanat: opetushallinto [http://www.yso.fi/onto/yso/p11749],

Abstrakti

Kaikkien koulutuksen taloustieteen analyysimenetelmien taustalla on olettamus tuotantofunktiosta/funktioista. Kasvatuksen tuotantofunktioiden arvioinneista saadut tulokset ovat vielä epätyydyttäviä. Se on johtanut siihen, että tuotantofunktion käsitettä on käytetty jonkinlaisena hallinnollisten resurssointi- ja kohdentamispäätösten oikeuttajana. Koulutustoimintojen resurssointiin saatetaankin käyttää yleisiä taloustieteellisiä perusteluja, kuten kustannus/tehokkuus -ajattelua. Tämän yleisen kaavan soveltaminen saattaa kuitenkin johtaa onnettomiin juustohöyläpäätöksiin, joissa ei ymmärretä supistuvien toimintojen erityisluonnetta, ts. alan erityisiä tuotantofunktioita. Taloustieteen teorioiden yhdistäminen kasvatustieteelliseen, psykologiseen ja sosiologiseen käsitteenmuodostukseen saattaa kuitenkin antaa uusia mahdollisuuksia kasvatuksen tuotantofunktion avaamiseen.

Kirjoittajan esittely

Reijo Raivola, Oulun yliopisto
kasvatustieteen professori, Oulun yliopisto
Viittaaminen
Raivola, R. (1992). Koulutus, kustannus vai investointi? Koulutuksen vaikuttavuus taloustieteellisenä ongelmana. Aikuiskasvatus, 12(4), 198–202. https://doi.org/10.33336/aik.96839