Ensin urakka – sitten etiikka?

  • Matti Parjanen Tampereen yliopisto
Avainsanat: etiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p3166], kansanvalistus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21207]

Abstrakti

Makrotason arvokeskusteluun voidaan soveltaa A. Etzionin sosiologista teoriaa, jossa etsitään riippuvuutta arvoyksimielisyyden ja kontrollin välillä. Tuloksena on neljä erilaista yhteiskuntatyyppiä, joista eräs on "aktiivinen yhteiskunta". Tällaisessa responsiivisessa yhteiskunnassa esiintyy samanaikaisesti spontaania arvoyksimielisyyttä, mutta myös vahvaa kontrollia ja suunnittelua. Arvokeskusteluun kuuluu myös pohdinta julkisten ja yksityisten arvojen ristiriidasta ja aikajärjestyksestä. Suomalaiselle työelämälle ominainen arvo on "pärjäämisen pakko". Perustuuko suomalainen koulutusideologia samanlaiseen arvoon? Uhraako jopa vapaa kansansivistystyö toimintansa tälle selviämisen, pärjäämisen ja kunnian säilymisen alttarille? Tuleeko oppilaitoksista "taseopistoja"? Näihin kysymyksiin kirjoittaja vastaa: "Arvoinvalidit ovat tämän päivän huollettavia! Taseurakkaansa liimautunut, mutta vastuuntuntoinen aikuiskoulutus ei saisi heitä unohtaa koulutuspolitiikassaan. Koulutuksen olisi oltava sillä tavalla responsiivinen, että urakka ja etiikka kulkisivat rinta rinnan."

Kirjoittajan esittely

Matti Parjanen, Tampereen yliopisto
johtaja, Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1993
Viittaaminen
Parjanen, M. (1993). Ensin urakka – sitten etiikka?. Aikuiskasvatus, 13(2), 102–106. https://doi.org/10.33336/aik.96874