Laadun kehittäminen osana oppimisprosessia
esimerkkinä Suomen Liikemiesten Kauppaopiston opettajakoulutus
Avainsanat:
ammatillinen opettajankoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p12051], laadunvalvonta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2720], laatu [http://www.yso.fi/onto/yso/p5029], koulutuksen laatu,
Abstrakti
Laadun arvioimisen sijaan olisi mielekkäämpää ottaa lähtökohdaksi laadun kehittäminen. Tällöin koulutus rakentuisi prosessiksi, jossa kouluttaja ja koulutettavat tuottavat yhteistyössä muiden kanssa laatua. Laadun tuottaminen nivoutuisi näin paitsi koulutusprosessiin, myös erilaisiin koulutuksen ulkopuolisiin toimintaympäristöihin ja niiden kehittämiseen. Koulutuksen laadun luomisesta muodostuisi keskeinen koulutuksen organisoinnin periaate. Ei siis ole yhtä oikeaa laadukasta koulutusta, vaan laadukkuus näkyy koulutuksen kykynä joustavasti nivoutua hyvinkin erilaisiin oppimisprosesseihin, joita eri ympäristöissä toimivat opiskelijat, oppilaitokset ja työpaikat käyvät läpi. Kirjoittaja näkee verkostoitumisen erääksi keskeisimmistä koulutuksen kehittämisen strategioista.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Dec 1, 1993
Viittaaminen
Kauppi, A. (1993). Laadun kehittäminen osana oppimisprosessia: esimerkkinä Suomen Liikemiesten Kauppaopiston opettajakoulutus. Aikuiskasvatus, 13(4), 248–254. https://doi.org/10.33336/aik.96907