Akateemisten työttömien elämäntilanne

Löytyisikö siitä lähtökohta työvoimakoulutukselle?

Avainsanat: työvoimakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4160], työttömät [http://www.yso.fi/onto/yso/p7708], akateeminen työvoima [http://www.yso.fi/onto/yso/p10701], korkeakoulutetut [http://www.yso.fi/onto/yso/p22556]

Abstrakti

Tutkimus akateemisten työttömien elämäntilanteista pyrki ottamaan huomioon inhimillisen käyttäytymisen monimutkaisuuden sekä keskiarvokuvausten asemasta yksilölliset erot. Dynaamisen käsiteanalyysimenetelmän (DCA) avulla rakennettiin yksilöllisten elämäntilanteiden ja muutosprosessien kuvaukseen soveltuva analyysimenetelmä. Elämäntilanteissa vaikuttavia tekijöitä kuvattiin kymmenen käsitteen avulla: taloudellinen tila, fyysinen terveydentila, työttömyyden jatkumisen aiheuttama uhkakokemus, henkinen hyvinvointi, emotionaaliset selviytymiskeinot, ongelmakeskeiset (työttömyystilanteesta ulospyrkivät) selviytymiskeinot, omien asioiden hallintaan liittyvä ulkoinen kontrolli sekä mahdollisuudet.
Työttömät akateemiset ryhmittyivät vuorostaan ongelmattomiin, muutostilassa oleviin, aktiivisiin, ongelmallisiin ja passivoituneisiin.
Artikkelissa käsitellään niitä haasteita, joita tutkimukset tulokset tuovat aikuiskoulutukselle, samoin kuin työttömyyteen liittyvissä asenteissa tarvittavia muutoksia.

Kirjoittajan esittely

Jyri Manninen, Helsingin yliopisto
assistentti, kasvatustieteen laitos, Helsingin yliopisto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1994
Viittaaminen
Manninen, J. (1994). Akateemisten työttömien elämäntilanne: Löytyisikö siitä lähtökohta työvoimakoulutukselle?. Aikuiskasvatus, 14(1), 4–13. https://doi.org/10.33336/aik.96919