Koulutus valtautumisen mahdollistajana?
elämäkertanäkökulma lappilaisten maaseudun naisten koulutukseen
Abstract
Artikkeli perustuu kirjoittajan tekemään tutkimukseen, missä hän kokosi elämänkertahaastatteluin koulutuskertomuksia sekä lapsuuden- ja nuoruudenaikaisista koulunkäynnistä että aikuisopiskelusta. Tutkimukseen osallistui kymmenen maaseudun pienissä kylissä elävää, 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa syntynyttä lappilaista naista. Tutkimuksessaan kirjoittaja jäljitti valtautumisen ideaa ja prosessia, missä hän ymmärtää valtautumisella emansipoitumista sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Kirjoittaja jäsentää naisten aikuiskoulutuskokemukset kolmeen valtautumisen mahdollistamaan piirteeseen: 1. myönteiseen vuorovaikutukseen opiskelija-opettaja suhteessa, 2. kokemuksien jakamiseen ja opiskelijaryhmän tukeen sekä 3. uuden suhteen luomiseen omaan itseen ja oppimiseen.
How to Cite
Keskitalo-Foley, S. (2000). Koulutus valtautumisen mahdollistajana? elämäkertanäkökulma lappilaisten maaseudun naisten koulutukseen. Aikuiskasvatus, 20(1), 4–11. https://doi.org/10.33336/aik.93261