Ikä ja koulutettavuuden dilemmat viisikymppisten ja kuusikymppisten naisten kerronnassa

Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], työmarkkinat [http://www.yso.fi/onto/yso/p8831], naiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p16991], elämänhistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p11596], ikäryhmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p5593], työura [http://www.yso.fi/onto/yso/p20671], elämänkaari [http://www.yso.fi/onto/yso/p3313], kertomukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p24639], kerronta [http://www.yso.fi/onto/yso/p6895], narratiivinen tutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p22220], väitöskirjat [http://www.yso.fi/onto/yso/p11614]

Abstrakti

Aikuislukiosta valmistuneet viisikymppiset ja kuusikymppiset naiset ovat vastanneet ”uuden aikuisuuden” haasteeseen jatkuvasta oppimisesta ja itsensä kehittämisestä. Heidät asetetaan kuitenkin erilaisiin asemiin suhteessa elinikäiseen oppimiseen: viisikymppisille aikuislukio avaa legitiimin elinikäisen oppijan statuksen, kuusikymppiset asetetaan paitsi työelämän myös elinikäisen oppimisen reunamille ja takapihalle. – Päivi Siivosen väitöskirja From a “student” to a lifelong “consumer” of education? : constructions of educability in adult students’ narrative life histories (Helsingin yliopisto 2010).

Kirjoittajan esittely

Päivi Siivonen, Helsingin yliopisto

FT, tutkijatohtori
Opettajankoulutuslaitos, Helsingin yliopisto

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 2012
Viittaaminen
Siivonen, P. (2012). Ikä ja koulutettavuuden dilemmat viisikymppisten ja kuusikymppisten naisten kerronnassa. Aikuiskasvatus, 32(3), 190–200. https://doi.org/10.33336/aik.93991