Dialoger mellan en snokande forskare och oförutsägbara ungdomar
Genus och ålder i växelverkan under ett skoletnografiskt fältarbete
Keywords:
ålder, genus, reflexivitet, intersektionalitetAbstract
För etnologer kommer vår förförståelse ofta fram först när vi träffar verkliga personer i vårt fältarbete. För mig blev detta fenomen klart när jag fältarbetade med ungdomar i en högstadieskola i Helsingfors under tre år från hösten 2009 till våren 2012. I min artikel analyserar jag och reflekterar över hur dessa föreställningar kom fram i mitt fältarbete och hur både åldern och genus hos forskaren och hos deltagarna möjligen inverkade i fältarbetsprocessen. Jag har här valt att fokusera just på de här två faktorerna därför att de var sådana som inverkade på hela mitt fältarbete, och därför att de också är sådana faktorer som slutligen var svårast att identifiera under fältarbetet och som jag delvis bara i efterhand har lärt mig känna igen i mitt forskningsmaterial.
How to Cite
Copyright (c) 2023 Budkavlen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.