Den kvinnliga, eviga skönhetens bilder
Ansiktskrämer mot åldrande
Nyckelord:
reklam, kvinnlighet, skönhet, kultursemiotikAbstract
I denna text vill jag presentera resultatet av en kultursemiotisk analys av hur några tidningsannonser för ansiktskrämer framställer kvinnoansikten och kvinnlighet. Jag har undersökt sammanlagt ett drygt tjugotal annonser för ansiktskrämer. Annonserna är tagna från fem slumpvis valda dam och modetidningar, köpta våren 2007: finska Olivia mars 2007, finska MeNaiset 22.3.2007, svenska Laura april 2007, den svenska utgåvan av Elle mars 2007 och den tyska utgåvan av Vogue januari 2007. Det jag intresserat mig för är frågan om hur kvinnor, kvinnoansikten och -hy presenteras i mode- och kvinnotidningsannonserna.
Referera så här
Copyright (c) 2023 Budkavlen
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.