Iäkkäiden potilaiden näkemyksiä päivystyshoidon laadusta
Avainsanat:
iäkäs, päivystys, näkemys hoidostaAbstrakti
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata iäkkäiden potilaiden näkemyksiä päivystyshoidon laadusta. Aineisto kerättiin yliopistosairaalan ja keskussairaalan päivystyksistä. Yhteensä 200 75 vuotta täyttänyttä potilasta haastateltiin päivystyskäynnin aikana käyttäen Ihmisläheinen hoito (RIHL) -mittaria strukturoidun haastattelun runkona. Mittari sisältää kuusi teema-aluetta: 1) Henkilöstön ammatillisuus, 2) Hoitoon osallistuminen ja tiedon saanti, 3) Fyysisiin tarpeisiin vastaaminen, 4) Kipujen ja pelkojen lievittäminen, 5) Henkilöstöresurssit, 6) Henkilöstön yhteistyö. Nämä jakautuvat yhteensä 42 Likert-asteikolliseen väittämään. Haastattelua täydennettiin kolmella iäkkäiden kohteluun liittyvällä avoimella kysymyksellä. Enemmistö vastaajista arvioi päivystyksen henkilöstön ammattitaidon erinomaiseksi, ilmapiirin myönteiseksi, hoitonsa turvalliseksi sekä kohtelunsa asialliseksi ja ystävälliseksi. Kuitenkin vain viidennes potilaista koki voineensa osallistua hoitonsa suunniteluun. Lisäksi vastaajat toivat esiin näkemyksiä henkilöstöresurssin riittämättömyydestä ja puutteita potilaiden perustarpeisiin vastaamisessa. Nämä ilmenivät tutkimuksen määrällisessä ja laadullisessa osuudessa. Avovastauksissa nousivat esiin myös hoitoympäristön puutteet, kuten ympäristön levottomuus ja yksityisyyden suojan puute. Päivystyksessä asioidessaan iäkkäät olivat moniin asioihin tyytyväisiä. Kehittämiskohteiksi nousivat hoitoympäristö, potilaiden perustarpeisiin vastaaminen ja mahdollisuus osallistua hoidon suunnitteluun.
Older patients’ views about the quality of the care at the emergency department
The purpose of the study is to describe older people’s views on their care in the emergency department. The data was collected from two emergency departments: one in a university hospital and another in a central hospital. A total of 200 patients over 75 years of age were interviewed during the emergency department visit using the revised version of the Humane Care Scale (RILH). The scale includes six thematic areas: 1. Professionalism of staff, 2. Access to treatment and information, 3. Meeting physical needs, 4. Relieving pain and fears, 5. Human resources, 6. Employee collaboration. The interview also included three open-ended questions: 1. How are older people taken into account in the emergency department? 2. How were you acknowledged? 3. What would you have improved in your care or treatment? The majority of the respondents considered the emergency staff highly skilled, the atmosphere positive, their care safe, and their treatment appropriate and friendly. Only a fifth of patients felt that they had been able to participate in the planning of their care. As a shortcoming, respondents expressed concerns of the inadequacy of human resources and failures to respond to the basic needs of patients. The open-ended questions highlighted deficiencies in the care environment. When visiting the emergency department, the respondents were satisfied with many aspects of care. Development needs were identified in the care environment, responding to patients’ basic needs, and the opportunity to participate in care planning.

Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Milja Ranta, Eija Lönnroos, Antti-Jussi Kouvo, Merja Miettinen, Johanna Lammintakanen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.