Ikääntyneille suunnatun sosiaalisen markkinoinnin interventioiden taloudellinen arviointi - kartoittava kirjallisuuskatsaus
Avainsanat:
Sosiaalinen markkinointi, taloudellinen arviointi, osallistavat menetelmät, Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kuvaileva kirjallisuuskatsausAbstrakti
Käyttäytymisen muutokseen tähtääviä kohdennettuja, kansalaisten, ryhmien ja yhteisöjen osallistamista hyödyntäviä menetelmiä on kuvattu lupaaviksi keinoiksi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tällaisten interventioiden taloudellista arviointia on tehty kuitenkin melko vähän. Taloudellinen arviointitutkimus on systemaattista toimintaa, jossa tunnistetaan, mitataan ja verrattaan vaihtoehtoisten interventioiden kustannuksia ja vaikutuksia. Tähän kirjallisuuskatsaukseen etsittiin tietoa ja tuloksia ikääntyneille suunnatun sosiaalisen markkinoinnin tehokkuudesta. Sosiaalista markkinointia kuvataan käyttäytymisen muutokseen tähtääväksi prosessiksi, jonka alkuperä on kaupallisen markkinoinnin ohella myös sosiaali- ja yhteiskuntatieteissä. Katsauksen aineiston muodostavat yhdeksän kansainvälistä taloudellista arviointitutkimusta, jotka valikoituivat kriteerien mukaan lopulliseen analyysiin. Arvioitujen interventioiden tavoitteet liittyivät ikääntyneiden terveyden edistämiseen ja/tai sairauksien ennaltaehkäisyyn. Katsauksessa arvioitiin myös taloudellisten arviointitutkimusten laatua. Tutkimusten tulosten yhteenvetoa hankaloittavat erot interventioiden tutkimusasetelmissa, arviointinäkökulmissa, vaikuttavuuden mittaustavoissa sekä kansallisiin palvelujärjestelmiin liittyvät erot. Tuloksiin liittyvästä epävarmuudesta huolimatta tutkimusten tulokset viittaavat siihen, että sosiaalista markkinointia hyödyntävät interventiot voivat olla vaikuttavia ja potentiaalisesti myös kustannus-vaikuttavia ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Economic evaluation of social marketing interventions targeting older adults – A scoping literature review
Behavioural change methods that seek to involve individuals, groups, and communities have been described as a promising approach to promote health and well-being. Yet, only few economic evaluation studies are found. Economic evaluation is a systematic attempt to identify, measure and compare the costs and outcomes of alternative interventions. The aim of this literature review was to analyse the previous evidence on the cost-effectiveness of social marketing targeting older adults and the elderly. Social marketing has been described as a behavioral change approach that has its origins both in commercial marketing and social sciences. The review is based on nine international economic evaluation studies, which were selected for the final analysis based on eligibility criteria. Objectives of the evaluated interventions involved health promotion and/or illness prevention targeting older adults. The second aim of this review was to assess the previous economic evaluation studies. Summarising the research findings is impeded by the variation in research designs, the perspectives for the evaluation, the methods used to measure effectiveness, and the differences in health care and welfare systems between national states. Despite these uncertainties, the international research indicates that interventions applying social marketing techniques appear to be effective and potentially cost-effective approach to promote health and well-being of older adults.