Submissions

Login or Register to make a submission.

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.
  • The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  • The submission file is in Microsoft Word document file format (.doc or .docx).
  • Where available, URLs for the references have been provided.

Author Guidelines

Näyttämöön ja tutkimukseen voi tarjota vertaisarvioitavia tutkimusartikkeleita, katsauksia, esseitä, tutkimusta ja sen tekijöitä esitteleviä muita tekstejä, väitöstilaisuuksien lektiopuheenvuoroja ja kirja-arvioita. Eri tekstityyppien vaatimuksista katso osastokohtaiset ohjeet alempana tällä sivulla.

Tarjottavien tekstien (pl. lektiot ja kirja-arviot, ks. niiden osalta tarkemmin alta) yhteyteen on liitettävä abstrakti sillä kielellä, jolla artikkeli on kirjoitettu. Abstraktin pituus on maksimissaan 1 500 merkkiä, ja sen on toimittava itsenäisenä tekstinä. 

Julkaistavissa artikkeleissa on lisäksi suomen- ja/tai englanninkielinen abstrakti (suomen- ja ruotsinkielisissä englanniksi, englanninkielisissä suomeksi). Kirjoittaja vastaa itse abstraktinsa kääntämisestä ja kielentarkastuksesta. Mukaan liitetään lisäksi artikkelin nimen englanninkielinen käännös.

Abstraktin lisäksi tekstistä on annettava vähintään 5 avainsanaa (keywords).

Toimitukselle tarjottavan käsikirjoituksen tulee olla sisällöltään viimeistelty ja kielellisesti huoliteltu. Mikäli tarjottava teksti ei noudata oheisia kirjoittajan ohjeita, se palautetaan kirjoittajalle täydennettäväksi ennen kuin se etenee prosessissa.

Ethän lähetä käsikirjoitusta samanaikaisesti toiseen julkaisuun. Näyttämö ja tutkimus ei ota käsittelyyn tällaisia käsikirjoituksia.

 

Muotoiluohjeet

 

Käytä koko tekstissä fonttina Times New Romania tai muuta perusfonttia (pistekoko 12). Tekstin rivityksenä käytetään 1,5 riviväliasetusta. Älä käytä automaattista lisävälitystä kappaleiden välissä.

Otsikot lihavoidaan ja erotetaan edeltävästä tekstistä ylimääräisellä rivinvaihdolla. Huomaa, että tekstissä ei saa käyttää erikoismuotoiluja kuten tyylimuotoiluja (Heading, Otsikko, tmv.) tai automaattinumerointia. Älä tavuta sanoja. Älä käytä VERSAALIA edes otsikoissa.

Leipätekstissä kappaleiden alut sisennetään. Älä käytä sisentäessäsi välilyöntirimpsua, vaan sisennystä tai sarkainta. 

Yli kahden virkkeen lainaukset sisennetään koko pituudeltaan. Sisennettyjen sitaattien yhteydessä ei käytetä lainausmerkkejä. Sitaatteja ei myöskään kursivoida.

Varo turhia välilyöntejä: esimerkiksi sanojen ja virkkeiden välissä on vain yksi tyhjälyönti. Pilkun ja pisteen jälkeen tulee aina ja vain yksi välilyönti. Tämän havaitsemista auttaa, jos valitset tekstinkäsittelyohjelmasi näyttämään kaikki merkit. Huomaa myös, ettei kappaleen lopussa saa olla yhtään tyhjälyöntiä. Varo myös lyömästä ylimääräisiä rivinvaihtoja kappaleiden lopussa!

Suomenkielisissä teksteissä lainausmerkkinä käytetään suomalaisia lainausmerkkejä ("tassut" alaspäin). Huomaa, että yksinkertaisia lainausmerkkejä (') käytetään vain erityistapauksissa, esimerkiksi lainauksen sisäisissä lainauksissa. 

Lainauksen sisäinen poisto merkitään hakasulkeisiin välilyönnillä erotetuilla yhdysviivoilla [- -]. Kirjoittajan lisäykset kirjataan hakasulkujen väliin: [esimerkiksi näin].

Viitteinä käytetään ainoastaan alaviitteitä arabialaisin numeroin (ks. kohta Lähdeviitteet ja lähdeluettelo alla).

Lyhenteitä (mm., s.o., esim.) ei käytetä leipätekstissä, mutta alaviitteissä ne ovat sallittuja.

Vierasperäiset sanat (corps de ballet) ja teosnimet (Crash) sekä painotukset kursivoidaan. Sitaattien kohdalla kirjoittajan omat painotukset tulee erottaa siteerattavan lähteen painotuksista viitteissä (”painotus alkuperäisessä” tai ”painotus lisätty”).

Ajankestoa ja ääriarvoja ilmaistessa käytetään en-viivaa (–) ilman tyhjälyöntejä, ei yhdysviivaa (-). Siis näin: 5–6 litraa, 1920–1930-luvuilla, 15–20 kilometrin matka, 70–80-vuotiaat. En-viivaa käytetään ajatusviivana, yhdysviivaa normaalisti mm. nimissä (Anna-Kaisa, Risto-setä, Kuningas lähtee Ranskaan -ooppera).

 

Visuaalinen ja audiovisuaalinen aineisto

Voit liittää artikkeliin sitä tukevia valokuvia, kaavioita tai audiovisuaalista aineistoa. Aineiston ei tule olla pelkästään kuvituksellista, vaan sen tulee liittyä oleellisesti artikkelin sisältöihin.

Teksteihin liittyvät videoaineistot julkaistaan julkaisuun liittyvässä Vimeo-palvelussa. Videot pyydetään kuitenkin toimittamaan tekstin yhteydessä Journal-järjestelmässä.

Kuvaresoluution tulee olla ns. painokelpoinen (150 ppi). Toimituksen suositus kuvatiedostojen formaatiksi on .jpg/.tiff.

Taittoa varten kuvien, kaavioiden ja audiovisuaalisten osien selitteet ja kuvatekstit tulee kirjoittaa leipätekstin sisään omaksi kappaleekseen, joka alkaa #-merkillä ilman sisennystä. Näitä tekstejä ei kursivoida tai lihavoida. Saavutettavuuden takaamiseksi kuviin pyydetään liittämään myös vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti), josta saat lisätietoa esimerkiksi täältä: https://www.saavutettavasti.fi/kuva-ja-aani/kuvat/

Kirjoittaja on itse vastuussa tekijänoikeuksien selvittämisestä ja mahdollisista korvauksista.

 

Lähdeviitteet ja lähdeluettelo

Viitteissä ja lähdeluettelossa käytetään Chicago Manual of Style -järjestelmään perustuvaa merkintätapaa. Lisätietoja http://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html => valitse author-date -välilehti.

Lähteet ilmoitetaan viitteessä muodossa tekijä-vuosi. Lähteet erotellaan viitteessä toisistaan puolipistein. Huomaa, että viite päättyy aina kuten lause.

Mallinen 2019, 252.

Mallinen 2019, 252; Tutkija 2024, 253–255.

Huomaathan, että sivunumerot kirjoitetaan ilman poistoja, esim. 253–255 (ei 253–5).

 

Teosluettelossa kaikki lähteet ilmoitetaan tekijän sukunimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä. 

Näyttämöteos:

Teoksen ohjaaja/koreografi. Vuosi. Teoksen nimi. Esityksen toteuttanut ryhmä. Esityspaikka. Paikkakunta ja aika. [Muita tekijöitä siltä osin, kun ne ovat oleellisia tutkimuksen kannalta.]

Saarinen, Tero. 2019. Third Practice. Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri. Teatro Amilcare Ponchielli, Rassegna di Danza ja Festival Monteverdi. Cremona, Italia 29.5. Pukusuunnittelu Erika Turunen.

Arkistolähteet:

Arkistolähteisiin viitattaessa arkistolähde mainitaan alaviitteessä muodossa

Dokumentti. Signum (kansion nro). Arkiston nimi. Pääarkisto.

Lähdeluettelossa käytetään seuraavaa merkitsemistapaa:

Kansallinen Teatteriarkisto (lyhenne)

Keskusteatterin arkisto: johtokunnan pöytäkirjat, kirjeenvaihto.

Toisen Teatterin arkisto: johtokunnan pöytäkirjat, pukuluonnoksia esitykseen X.

Maija Mallisen arkisto: lavastuspienoismalli esitykseen Y.

Matti Meikäläisen valokuva-albumi.

Contemporary Dance Theatren arkisto, Tanssiteos. DVD. Koreografi Malli Tanssija. [Oleellisilta osin muita tekijöitä, esim. lavastussuunnittelija, valosuunnittelija.] Tallenteen kuvausaika ja -paikka.

Internetlähteistä ilmoitetaan www-osoite sekä lähteen viimeisin käyttöpäivä sulkeissa:

Zodiak. 2018. "Zodiak Info. Vuosikertomukset." https://www.zodiak.fi/fi/zodiak-presents-ry/vuosikertomukset (22.3.2024).

Kirja:

Kekki, Lasse. 2010. Pervo parrasvaloissa. Queer-draamaa Teksasista Kokkolaan. Toim. Pia Livia Hekanaho & Jarmo Haapanen. Turku: Eetos.

Artikkeli teoksessa:

Bresler, Liora. 2011. ”Taiteen visuaalisuus ja pedagoginen voima.” Suom. Eeva Anttila. Teoksessa Eeva Anttila (toim.). Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 40. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, 174–179.

Artikkeli kausijulkaisussa:

Kirkkopelto, Esa. 2009. ”The Question of the Scene. On the Philosophical Foundations of Theatrical Anthropocentrism.” Theatre Research International 34:3, 230–242.

Julkaisematon käsikirjoitus:

Ikonen, Liisa. 1996. Mistä kuvat tulevat? Kuvan syntyprosessi Hypnos-projektissa 1994–1995. Lisensiaatintyö. Lavastustaiteen laitos, Taideteollinen korkeakoulu.

 

Kielenhuoltoa koskevissa pohdinnoissa suosittelemme hyödyntämään Kielitoimiston ohjepankkia: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ 

Articles

Peer-reviewed articles are expected to comply with the principles of scientific and/or artistic research and thereby generate new knowledge.

When peer reviewing articles, peer reviewers are asked to pay attention to the points outlined on the page titled ‘For peer reviewer’. Authors should also familiarise themselves with the peer review guidelines and take them into account when writing.

The recommended length of articles is 40 000–60 000 characters (including spaces, footnotes, and references).

When submitting an article for peer review, please anonymise your text carefully. Therefore, do not name the file with your own name, and remove the author information from the metadata in your word processor. Also, do not use wording that gives you away (e.g., not ‘I have previously discussed the issue in my article...’, but ‘Researcher X has discussed the issue...’). Where possible, this also applies when discussing your own artistic work. Anonymize references in the reference list to your own work. References to the author shall be returned to the text after peer review.

Review Articles

A review article introduces a research field within the realm of performing arts. A review can, for example, be methodological in nature or present specific data. New information produced by a review may therefore be of an analytical and synthesising nature.

The recommended length of review articles is 20 000–30 000 characters (including spaces, footnotes, and references).

As a rule, reviews are not peer reviewed. However, upon the request of the author, review is possible for justified reasons.

Essays

An essay is a reflective piece of writing in which the author can address a topic of their choice, for example, in the context of scientific/artistic research or practical work. Essays do not go through a peer review process. The recommended length is 20 000–30 000 characters (including spaces, footnotes, and references).

About research

You can offer texts to the About research section, that: present either ongoing or completed research projects; report on conferences and seminars held; or deal with current topics related to research structures. The style of texts published in this section is journalistic. In addition to reports or news-style writing, the text may be written as an interview in the form of a dialogue. In this section, obituaries of researchers can also be published. The suggested length is 5 000–10 000 characters (including spaces, footnotes, and references).

Lectiones praecursoriae

Näyttämö ja tutkimus publishes lectiones praecursoriae held at public examinations of doctoral dissertations. In principle, the texts are published in the form in which they were presented at the examination. However, the text must also work in written form, so it is advisable to improve its readability by adding elements such as subheadings. Sources must be cited in accordance with the formatting guidelines.

At the beginning of the text, and in the abstract field of the Journal.fi service, include information on the public examination, using the following example:

The public defence of X.X.’s doctoral dissertation in [subject, e.g. Acting / Theatre Research, …] was held at [university] on [date]. Y.Y. (University of …) acted as Opponent and D.D. (University of …) as Custos.

Book reviews

Näyttämö ja tutkimus publishes book reviews in the field of performing arts research. To avoid overlaps, prospective authors are asked to contact the editorial team before writing their review. The author shall then obtain the book to be reviewed from the publisher.

The desirable maximum length of a book review is 8 000–10 000 characters (including spaces, footnotes, and references). If there are several books to be reviewed, the length of the review can be negotiated.

At the beginning of the review and in the abstract field of the Journal.fi service, include information on the book reviewed using the following examples:

Pirkko Koski: Finland's National Theatre 1974–1991. The Two Decades of Generational Contests, Cultural Upheavals, and International Cold War Politics. Routledge Advances in Theatre & Performance Studies. Routledge 2022. 288 pages.

Laura Gröndahl (ed.): Artistic Research. Theatre Academy’s publication series 80. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu 2023. https://disco.teak.fi/taiteellinen-tutkimus/en/

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.