Katsojan paikka teatteritilassa

Authors

  • Laura Gröndahl

Abstract

This article deals with performance space as a tool for constructing spectator’s experience. I discuss theatre architecture, its critique, and related values and presumptions about reception practices. In the introduction, I discuss the significance of space in the production of ideal audiences. I ask, how architectural design and performing arts are related to each other through examples taken from the recent Finnish theatre history. First, I look at the National Theatre as the principal place for establishing artistic practices and political ideas about spectatorship. Secondly, I examine the period of most intense construction of new theatre buildings between early 1960s and late 1980s asking, why their architecture was met with strong resistance by theatre makers. Thirdly, I study the use of alternative spaces: politically oriented touring group theatres, convertible neutral stages, and old, decayed buildings as found performance places. Finally, I discuss the most recent phenomena in the 2000s.

Author Biography

Laura Gröndahl

Teatteritieteen dosentti (HY) Laura Gröndahl työskentelee yliopistonlehtorina Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa. Hänen tutkimusalueitaan ovat lavastustaide, dokumentaarinen teatteri sekä teatterin tekemisen käytännöt. Hän on toiminut opetus- ja tutkimustehtävissä useissa yliopistoissa sekä kirjoittanut ja toimittanut kotimaisia ja kansainvälisiä julkaisuja. Parhaillaan käynnissä olevassa projektissa hän tutkii lavastajien taiteellisen ja ammatillisen toimijuuden muotoutumista Suomessa.

Downloads

Published

2023-03-08

How to Cite

Gröndahl, L. (2023). Katsojan paikka teatteritilassa. Näyttämö ja tutkimus, 9, 10–33. Retrieved from https://journal.fi/teats/article/view/127597