Between archive and repertoire
Asian Martial Arts in Transcultural Performer Training
Abstract
Aasialaiset taistelutaidot kuuluvat useiden perinteisten aasialaisten esittävien taiteiden koulutukseen. Niitä käytetään myös monissa kansainvälisissä teatterin ja esittävän taiteen koulutuksissa. Artikkelissa tarkastellaan kolmea koulutusmenetelmää: Yoshi Oidan ja Akira Hinon luomia järjestelmiä, jotka hyödyntävät erilaisia japanilaisia taistelutaitoja ja niiden filosofioita, sekä yhdysvaltalaisen Phillip B. Zarrillin psykofyysistä lähestymistapaa, jossa intialainen kalarippayattu yhdistyy joogaan ja kiinalaiseen taijihin. Näitä menetelmiä tarkastellaan Diana Taylorin ”archive” ja ”repertoire” käsitteiden avulla, ja tutkitaan erityisesti sitä, miten nämä kolme järjestelmää liikkuvat jatkuvasti näiden käsitteiden välillä hyödyntäen sekä kirjallisia että ei-kirjallisia perinteitä – ja samalla luoden tässä prosessissa omia liukuvia ”archive” ja ”repertoire” kenttiään.