I måsars närvaro, och hästars

Kärleksfull uppmärksamhet och en teater utan ego i Pipsa Lonkas fyra dagar av närhet

Författare

  • Sofia Aminoff

Abstract

”I måsars närvaro, och hästars: Kärleksfull uppmärksamhet och en teater utan ego i Pipsa Lonkas fyra dagar av närhet” beskriver mitt arbete med att översätta Lonkas pjäs från finska till svenska, och upplevelserna av fridfullhet, klarsyn och kontakt till måsar som jag hade under processen. Jag visar hur måsarnas närvaro etableras genom djuretiska- och post-antropocentriska dramaturgiska strategier bestående av meditation, omförhandling av blicken och omfördelning av rummet, vilka strävar efter att överbrygga dualismen mellan djur och människa. Den dramatiska effekten tolkar jag som en form av icke-konst, en teater utan ego, som jag jämför med metafysiken hos Simone Weil och Iris Murdoch, buddhistisk filosofi och djuretiken hos Elisa Aaltola, och med relationen till mina hästar. Jag uppfattar det som en uppmaning till uppmärksamhet där tillbakadragandet av ”jaget” blir en kärlekshandling.

Författarbiografi

Sofia Aminoff

Sofia Aminoff, f. 1982, översätter pjäser, skriver en doktorsavhandling om Hagar Olssons dramatik och lever med hästar.

##submission.downloads##

Publicerad

2023-03-08

Referera så här

Aminoff, S. (2023). I måsars närvaro, och hästars: Kärleksfull uppmärksamhet och en teater utan ego i Pipsa Lonkas fyra dagar av närhet. Näyttämö ja tutkimus, 9, 181–191. Hämtad från https://journal.fi/teats/article/view/127619