En kvinna ser på en kvinna

Blick och begär i Hagar Olssons dramatik

Författare

  • Sofia Aminoff Helsingfors universitet

Nyckelord:

modernistisk dramatik, finlandssvensk dramatik, queer, lesbisk blick, feministisk, male gaze, Hagar Olsson

Abstract

”En kvinna ser på en kvinna. Blick och begär i Hagar Olssons tidiga dramatik” beskriver hur den finlandssvenska modernisten Hagar Olsson (1893–1978) i sina tre första pjäser föreställer sig ännu inte realiserade erotiska representationer av lesbiskt begär genom en analys av blicken som metateatral dramaturgisk strategi. Studien visar hur Olsson successivt skapar en implicit lesbisk åskådare i sin debutpjäs Hjärtats pantomim (1927) för att måttlöst hänge sig åt dennas skopofili i S.O.S. (1928) och i växande grad utnyttja den politiska sprängkraft som representationen av lesbisk subjektivitet på en kollektiv plats som varit förbehållen män och deras bilder av kvinnor i årtusenden besitter i Det blåa undret (1932). Genom hänvisningar till queerteoretisk dramaforskning och Teresa de Lauretis analyser av den lesbiska subjektiviteten uppmärksammas hur den lesbiska representationen i Olssons tidiga dramatik motstår den manliga blicken genom en slags återappropriering av den kvinnliga blicken, kroppen och det kvinnliga begäret.

##submission.downloads##

Publicerad

2024-11-15

Referera så här

Aminoff, S. (2024). En kvinna ser på en kvinna: Blick och begär i Hagar Olssons dramatik. Näyttämö ja tutkimus, 10, 15–36. Hämtad från https://journal.fi/teats/article/view/145410

Nummer

Sektion

Artiklar
##plugins.generic.dates.received## 2024-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-10-15
##plugins.generic.dates.published## 2024-11-15