En kvinna ser på en kvinna
Blick och begär i Hagar Olssons dramatik
Nyckelord:
modernistisk dramatik, finlandssvensk dramatik, queer, lesbisk blick, feministisk, male gaze, Hagar OlssonAbstract
”En kvinna ser på en kvinna. Blick och begär i Hagar Olssons tidiga dramatik” beskriver hur den finlandssvenska modernisten Hagar Olsson (1893–1978) i sina tre första pjäser föreställer sig ännu inte realiserade erotiska representationer av lesbiskt begär genom en analys av blicken som metateatral dramaturgisk strategi. Studien visar hur Olsson successivt skapar en implicit lesbisk åskådare i sin debutpjäs Hjärtats pantomim (1927) för att måttlöst hänge sig åt dennas skopofili i S.O.S. (1928) och i växande grad utnyttja den politiska sprängkraft som representationen av lesbisk subjektivitet på en kollektiv plats som varit förbehållen män och deras bilder av kvinnor i årtusenden besitter i Det blåa undret (1932). Genom hänvisningar till queerteoretisk dramaforskning och Teresa de Lauretis analyser av den lesbiska subjektiviteten uppmärksammas hur den lesbiska representationen i Olssons tidiga dramatik motstår den manliga blicken genom en slags återappropriering av den kvinnliga blicken, kroppen och det kvinnliga begäret.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Näyttämö ja tutkimus
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-10-15
##plugins.generic.dates.published## 2024-11-15