Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa

Authors

  • Jukka Rantala

Keywords:

historianopetus, historia, kansallinen identiteetti, kasvatus, historiapolitiikka

Abstract

Historianopetusta on käytetty niin kansallisen identiteetin vahvistamiseen kuin yhteiskunnan moninaisuuden ymmärtämiseen. Se millaisia tarinoita menneisyyskertomukseen sisällytetään, liittyy muistin politiikkaan – siihen, mitä asioita katsotaan oleelliseksi kertoa jälkipolville. Menneisyys rakentaa tulevaisuushorisonttiamme, joten ei ole yhdentekevää, mitä ja kenen menneisyyttä käsitellään historianopetuksessa. Tarkastelen seuraavassa historianopetuksen tavoitteista käytyä kamppailua maailmalla ja Suomessa.

Section
Katsauksia

Published

2017-11-16

How to Cite

Rantala, J. (2017). Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa. Tieteessä tapahtuu, 35(6). Retrieved from https://journal.fi/tt/article/view/66950