Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa

Kirjoittajat

  • Jukka Rantala

Avainsanat:

historianopetus, historia, kansallinen identiteetti, kasvatus, historiapolitiikka

Abstrakti

Historianopetusta on käytetty niin kansallisen identiteetin vahvistamiseen kuin yhteiskunnan moninaisuuden ymmärtämiseen. Se millaisia tarinoita menneisyyskertomukseen sisällytetään, liittyy muistin politiikkaan – siihen, mitä asioita katsotaan oleelliseksi kertoa jälkipolville. Menneisyys rakentaa tulevaisuushorisonttiamme, joten ei ole yhdentekevää, mitä ja kenen menneisyyttä käsitellään historianopetuksessa. Tarkastelen seuraavassa historianopetuksen tavoitteista käytyä kamppailua maailmalla ja Suomessa.

Osasto
Katsauksia

Julkaistu

2017-11-16

Viittaaminen

Rantala, J. (2017). Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa. Tieteessä tapahtuu, 35(6). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/66950