Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa

Författare

  • Jukka Rantala

Nyckelord:

historianopetus, historia, kansallinen identiteetti, kasvatus, historiapolitiikka

Abstract

Historianopetusta on käytetty niin kansallisen identiteetin vahvistamiseen kuin yhteiskunnan moninaisuuden ymmärtämiseen. Se millaisia tarinoita menneisyyskertomukseen sisällytetään, liittyy muistin politiikkaan – siihen, mitä asioita katsotaan oleelliseksi kertoa jälkipolville. Menneisyys rakentaa tulevaisuushorisonttiamme, joten ei ole yhdentekevää, mitä ja kenen menneisyyttä käsitellään historianopetuksessa. Tarkastelen seuraavassa historianopetuksen tavoitteista käytyä kamppailua maailmalla ja Suomessa.

Sektion
Katsauksia

Publicerad

2017-11-16

Referera så här

Rantala, J. (2017). Kamppailu identiteettikasvatuksesta historianopetuksessa. Tieteessä tapahtuu, 35(6). Hämtad från https://journal.fi/tt/article/view/66950