Työhyvinvointitoimijuus esihenkilötyössä

Tarinoita uuden toimijuuskäsitteen taustalle

Avainsanat: esihenkilötyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p24182], työhyvinvointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p1835], työhyvinvointitoimijuus, työhyvinvointivalmennus, työhyvinvoinnin kehittäminen, ohjaus (neuvonta ja opastus) [http://www.yso.fi/onto/yso/p178]

Abstrakti

Työhyvinvointi ja sen tukeminen on oleellista työelämässä yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Esihenkilöt ovat tärkeitä työntekijöiden työhyvinvoinnin tukijoina, mutta oleellista on myös kiinnittää huomiota heidän omaan työhyvinvointiinsa ja sen tukemiseen. Narratiivisessa tutkimuksessamme tarkastelemme julkisen sektorin esihenkilöiden työhyvinvointitoimijuutta.

Ymmärrämme työhyvinvointitoimijuuden työhyvinvointia koskevien kokemusten ja asenteiden sekä sitä koskevien tekojen, valintojen ja päätösten yhtymäkohtana. Esihenkilötyössä työhyvinvointitoimijuus kattaa oman työhyvinvointia koskevan toiminnan sekä heijastuu työntekijöiden työhyvinvointiin ja sen tukemiseen.

Tutkimme työhyvinvointitoimijuutta esihenkilön ja valmentajan välisessä dialogissa hyödyntäen yhdeksän esihenkilön yksilövalmennustapaamisen nauhoitusta. Aineistosta muodostimme neljä esihenkilöiden työhyvinvointitoimijuutta kuvaavaa tarinaa, jotka rakentuivat suhteessa esihenkilön valmennuksessa tapahtuvaan kerrontaan. Tarinat ilmentävät edistävää, vastustavaa, epävarmaa ja ulkoistavaa työhyvinvointitoimijuutta esihenkilötyössä. Keskustelemme, kuinka ’työhyvinvointitoimijuus’ mahdollistaa työhyvinvoinnin tutkimisen ja tukemisen tulevaisuudessa uudenlaisesta näkökulmasta.

Kirjoittajien biografiat

Merianna Rossi, Jyväskylän yliopisto

KM, yrittäjä

 

Katja Vähäsantanen, Hämeen ammattikorkeakoulu

KT, dosentti, tutkijayliopettaja, HAMK Edu -tutkimusyksikkö

 

 

Saara Pyykkönen, Jyväskylän yliopisto

KM

 

 

Osasto
Tiedeartikkeli
Julkaistu
Mar 27, 2025
Viittaaminen
Rossi, M., Vähäsantanen, K., & Pyykkönen, S. (2025). Työhyvinvointitoimijuus esihenkilötyössä: Tarinoita uuden toimijuuskäsitteen taustalle. Aikuiskasvatus, 45(1), 6–19. https://doi.org/10.33336/aik.126142